\"Přestože v některých dnech jezdilo až 500 autobusů náhradní dopravy, není důsledkem výluk to, že by lidé upustili od železniční dopravy,\" řekl člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Mírný pokles v regionální dopravě se podle něj týkal zejména venkovských regionálních tratí, kde je v posledních letech znát demografická změna, spojená s odchodem lidí do měst, která je z pohledu železniční dopravy spojena zejména s úbytkem studentů.
Přesun lidí z menších sídel do metropolí je podle Krtka celoevropský jev, se kterým se setkávají i zahraniční železniční dopravci. V Česku jej dokazují rovněž rostoucí počty cestujících v příměstské dopravě a v rychlíkové dopravě mezi velkými městy. Zhruba desetiprocentní nárůst cestujících ČD například zaznamenaly na trati mezi Prahou a Ostravou, na které se státní dopravce potýká se soukromou konkurencí.
Migrační krize pak měla vliv zejména na přeshraniční dopravu ve směru do Rakouska a Maďarska. Podle Krtka se v prvních osmi měsících roku vyvíjela slibně, ale v posledním čtvrtletí se na počtu cestujících do těchto destinací negativně projevil proud migrantů přes nádraží v Budapešti a uvažované zastavení vlakového spojení mezi Prahou a Rakouskem.
Počty cestujících v posledních letech v milionech
2010 163 2011 165,752 2012 168,787 2013 169,282 2014 170,145 2015 169,716
Zdroj: České dráhy
cfr rot