Za celý rok 2015 došlo ve světě k 68 nehodám komerčních letadel. Smrtelné byly čtyři z nich. Oproti tomu předloni lidé umírali při 12 nehodách z celkových 77. Průměr za posledních pět let je přitom 90 leteckých nehod ročně.
\"Z hlediska počtu smrtelných nehod to byl mimořádně bezpečný rok,\" uvedl podle agentury Reuters v prohlášení generální ředitel IATA Tony Tyler.
Obdobně počet obětí sledovaných nehod loni prudce klesl na 136 z 641 obětí v předešlém roce. Průměr za předešlých pět let činí 504 obětí na životech ročně.
Statistika ale nezahrnuje bilanci březnové havárie letadla německé nízkonákladové společnosti Germanwings a listopadové zkázy stroje ruské značky Metrojet. Při tragédii letu Germanwings, kterou pravděpodobně úmyslně způsobil druhý pilot Andreas Lubitz, zahynulo 150 lidí na palubě. Zřícení ruského letounu na Sinajském poloostrově nepřežil nikdo z 224 osob na palubě. Rusko v polovině listopadu oznámilo, že příčinou pádu letadla byla bomba.
Oba letecké katastrofy byly ze zprávy IATA vyňaty, protože spadají do kategorie úmyslných protiprávních činů. Celková bilance za loňský rok by jinak činila 510 obětí na životech, uvedla také IATA, která zastupuje 250 leteckých přepravců, čili zhruba 83 procent celkové komerční letecké dopravy ve světě.
Jak připustil šéf IATA, obě tragédie vynesly do popředí otázku duševního zdraví a otázku bezpečnosti, u kterých neexistují jednoduchá řešení. \"Letecký průmysl se ale nadále snaží minimalizovat nebezpečí, že se takové události budou opakovat,\" uvedl také.
Celková míra nehodovosti komerčních letadel, počítaná jako poměr počtu vážných nehod ku milionu letů, loni stoupla na 0,32 z předloňských 0,27. Pětiletý průměr činil 0,46 nehody na milion letů.