Vypsat výběrové řízení na pokračování provozu mýta se dlouhodobě nedaří. Na konci minulého roku úřad přiznal, že veřejnou soutěž nestíhá a že bude muset prodloužit smlouvu se současným provozovatelem, společností Kapsch.
\"Jednou z připomínek byl požadavek ČSSD na doplnění plánu na prodloužení smlouvy s Kapschem o zapracování informací o nabídkách, které přišly od dalších provozovatelů,\" řekl dnes ČTK poslanec a člen řídícího výboru k mýtu Jan Birke (ČSSD). Nabídku na převzetí systému od začátku příštího roku ministerstvu dopravy už dříve zaslaly společnost SkyToll, výběrčí mýta na Slovensku, a maďarská společnost National Toll Payment Services.
Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch na konci letošního roku vyprší. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby začít pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019.
Začátek soutěže v podobě vydání předběžných informací ve věstníku zakázek předpokládá podle materiálu ministerstvo dopravy v lednu 2018 s tím, že smlouvu s vítězem tendru chce podepsat v lednu 2019. Na spuštění vlastního systému pak má mít tento provozovatel téměř rok času.
Zároveň ministerstvo předpokládá, že do konce roku 2017 bude v Česku zavedený plně funkční systém takzvané elektronické mýtné služby EETS. Ten by umožnil kamionům projíždět celou Evropou s jedinou elektronickou palubní jednotkou (OBU) schopnou komunikovat se všemi lokálními mýtnými systémy. Nyní potřebují kamiony zpravidla pro každý mýtný systém jinou mýtnou krabičku.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.