Vládní jednání o mýtném se o týden posune

15.02.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 15. února (ČTK) - Vláda bude jednat o výběru elektronického mýta od začátku příštího roku až ve středu 24. února. ČTK to dnes řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že úřad ještě na poslední chvíli dokument přepracoval a zapracoval do něho připomínky koaličních partnerů. Ti by se k novému materiálu měli ještě vyjádřit před jeho zařazením na jednání vlády. Ministerstvo dopravy tak posunulo termín o týden.

Vypsat výběrové řízení na pokračování provozu mýta se dlouhodobě nedaří. Na konci minulého roku úřad přiznal, že veřejnou soutěž nestíhá a že bude muset prodloužit smlouvu se současným provozovatelem, společností Kapsch.

\"Jednou z připomínek byl požadavek ČSSD na doplnění plánu na prodloužení smlouvy s Kapschem o zapracování informací o nabídkách, které přišly od dalších provozovatelů,\" řekl dnes ČTK poslanec a člen řídícího výboru k mýtu Jan Birke (ČSSD). Nabídku na převzetí systému od začátku příštího roku ministerstvu dopravy už dříve zaslaly společnost SkyToll, výběrčí mýta na Slovensku, a maďarská společnost National Toll Payment Services.

Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch na konci letošního roku vyprší. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby začít pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019.

Začátek soutěže v podobě vydání předběžných informací ve věstníku zakázek předpokládá podle materiálu ministerstvo dopravy v lednu 2018 s tím, že smlouvu s vítězem tendru chce podepsat v lednu 2019. Na spuštění vlastního systému pak má mít tento provozovatel téměř rok času.

Zároveň ministerstvo předpokládá, že do konce roku 2017 bude v Česku zavedený plně funkční systém takzvané elektronické mýtné služby EETS. Ten by umožnil kamionům projíždět celou Evropou s jedinou elektronickou palubní jednotkou (OBU) schopnou komunikovat se všemi lokálními mýtnými systémy. Nyní potřebují kamiony zpravidla pro každý mýtný systém jinou mýtnou krabičku.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo více než 67 miliard korun. Jen za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům platí zhruba pětinu vybrané částky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK