\"Máme předběžnou shodu na plnění požadavků z hlediska zajištění dopravy,\" řekl ČTK Neřold. Ministerstvo dopravy čeká na pravomocné rozhodnutí ÚOHS a mezi tím podalo oznámení o předpokládaném uzavření dohody, které je nezbytným krokem notifikačního procesu, který v takové situaci vyžaduje Evropská unie.
V ideálním případě ministerstvo dopravy předpokládá, že ÚOHS vyhoví jejich rozkladu a prvoinstanční rozhodnutí o zrušení tendru přehodnotí. Chce být ale připraveno i pro případ, že předseda antimonopolního úřadu rozhodnutí potvrdí, dodal Neřold.
ÚOHS soutěž zastavil začátkem loňského listopadu na základě podnětu Českých drah, podle kterých byl státní dopravce v soutěži proti ostatním společnostem v nevýhodě. ČD argumentovaly tím, že jsou jedinou firmou, která musí uznávat bezplatné jízdní doklady drážních zaměstnanců, takzvané režijky, nebo se starat navíc o nádraží.
Postup přímého zadání hájil vloni v prosinci ministr dopravy Dan Ťok s tím, že je zcela v souladu s českým právním řádem. Podobný krok chtěl udělat v roce 2013 Ťokův předchůdce Zbyněk Stanjura, když plánoval zadat provoz na trati mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov společnosti RegioJet ze skupiny Student Agency. Ta zůstala jako jediná v tehdejším tendru, který ministerstvo dopravy muselo kvůli nízkému počtu účastníků zrušit. Z dohody mezi úřadem a RegioJetem ale nakonec sešlo.
GW Train Regio požadovala v soutěži na trasu mezi Plzní a Mostem za kilometr jízdy po státu dotaci necelých 75 korun, o zhruba 13 korun méně, než kolik doplácel stát vloni Českým drahám.
\"Pokud jednání s dopravcem dopadnou, mohla by se smlouva podepisovat během letošního podzimu,\" doplnil Neřold. Od prosince by pak měl podle ministerstva nový dopravce začít na trase jezdit.