O možnosti převézt naftu z německých skladů informovala minulý týden Státní správa hmotných rezerv (SSHR). Úřad nyní řeší problém, jak uvedené množství paliva, které má vystačit na dvoudenní potřebu České republiky, odvézt z Německa do 30. dubna. Tento termín totiž pro odvoz nařídil insolvenční správce zkrachovalé Viktoriagruppe.
Právě kvůli nedostatku času plánuje ministerstvo zadat zakázku na převoz nafty Čepru bez výběrového řízení. \"Bude nutné přemístit velký objem motorové nafty v relativně krátkém období a subjekt, který tuto činnost bude provádět, bude muset zvládnout logisticky náročnou operaci,\" uvedlo v materiálu ministerstvo. Úřad zároveň uvedl, že Čepro má z minulosti řadu zkušeností s řešením podobných mimořádných událostí.
S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirko Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR přihlásila i pohledávky za dalších 300 milionů korun. Dalších až 300 milionů korun podle zdroje ČTK při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi si tak celkem dělají nárok až na 1,8 miliardy Kč.
Situaci s odvozem komplikuje kromě šibeničního termínu také rozbitá železniční vlečka ve skladu v Kraillingu. Právě tím Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40.000 až 250.000 eur (1,1 až 6,8 milionu Kč). Předseda SSHR Pavel Švagr nevyloučil, že správě nezbude nic jiného než zajistit opravu vlečky na vlastní náklady. Doplnil, že kdyby byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport třeba kolem 2500. O tom, zda jsou k dispozici, spekulovat nechtěl.
Česko má nyní zásoby ropy a ropných produktů zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má ČR uloženu v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.