Mezi nejčastější důvody chybného formátu a struktury kontrolního hlášení patří nevyplnění ID datové schránky nebo e-mailu v úvodní části formuláře kontrolního hlášení. Dále v chybných hlášeních chybí nebo je špatný formát DIČ odběratele nebo dodavatele a také je v hlášeních uvedeno chybné číslo finančního úřadu.
Chybná podání přitom nelze v systému Finanční správy zpracovat. Plátce DPH proto následně obdrží od finančního úřadu výzvu, kterou bude vyzván k odstranění vad prostřednictvím podání nového hlášení. \"Pokud bude ve lhůtě stanovené správcem daně kontrolní hlášení podáno ve správném formátu a struktuře, správce daně pohlíží na kontrolní hlášení jako na řádně a včas podané a neuplatní žádnou sankci za pozdní podání,\" uvedla mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.
Kontrolu i odeslání kontrolního hlášení mohou provést plátci DPH jednoduše prostřednictvím aplikace Elektronická podání pro Finanční správu (EPO), dostupné na Daňovém portále Finanční správy (www.daneelektronicky.cz). Tato aplikace zabezpečí ověření správnosti formátu a struktury datové zprávy.
Zavedení kontrolního hlášení je v zákoně od ledna 2015 s odloženou roční účinností. Kontrolní hlášení k DPH jsou jedním z nástrojů, které mají zabránit daňovým únikům. Firmy musí podávat kontrolní hlášení každý měsíc. Pro fyzické osoby, které jsou plátci DPH, bude lhůta pro kontrolní hlášení závislá na lhůtě přiznání u DPH. Fyzické osoby mohou přiznání podávat měsíčně nebo čtvrtletně. Celkově se kontrolní hlášení týká zhruba 500.000 poplatníků.
\"Zatím jsme u našich klientů a obchodních partnerů nezaznamenali žádné výraznější komplikace spojené s kontrolním hlášením. Možným důvodem může být i vlna školení, které jsme v minulých měsících uskutečnili a pomohli tak firmám připravit se na zavedení kontrolního hlášení,\" řekl dnes ČTK senior manažer v daňovém a právním oddělení Deloitte Jaroslav Beneš.
Podle vyjádření daňových poradců oslovených ČTK týden před termínem pro odevzdání kontrolního hlášení však řada firem nadále evidovala problémy při sestavování výkazů.
Daňová poradkyně společnosti Mazars Pavla Hadrabová uvedla, že mnoho poskytovatelů účetních systémů dodělalo poslední úpravy v účetních programech až na počátku února a velká část klientů Mazars sestavuje svá první kontrolní hlášení až nyní.
Největším problémem se podle Hadrabové ukazuje vyplnění DIČ zákazníka. \"Tento údaj většina z našich klientů dosud ve svých účetních systémech neevidovala a nejsou vždy schopni DIČ od svých zákazníků zjistit,\" upozornila.