Faktory, které za potenciálně smrtící exploze nafukovačů mohou, jsou podle výzkumného týmu následující: v nafukovacím systému byl jako hnací náplň použit nestabilní dusičnan amonný. Tato látka, je-li vystavena vlhkosti, může způsobit prudkou explozi. Vysoušecí prostředek ovšem spolu s ní ve zkoumaných airbazích nebyl. Dalším faktorem je dlouhodobé vystavení opakovaným cyklům při vysoké teplotě a ve vlhkém prostředí. A konečně třetím faktorem je samotná konstrukce nafukovače, která dostatečně nezabraňuje průniku vlhkosti.
Příčina problému unikala vyšetřovatelům více než deset let. Sama společnost Takata nabídla několik vysvětlení, ve kterých operovala například s problémem kontroly kvality ve svých závodech. Koncem loňského listopadu američtí regulátoři firmě vyměřili pokutu 70 milionů dolarů (1,7 miliardy Kč) za pochybení, kterých se firma dopustila v souvislosti se svoláváním airbagů k opravě.
Jenom ve Spojených státech bylo kvůli potenciálně vadným airbagům svoláno 24 milionů aut od 14 výrobců. Podle amerických vyšetřovatelů se tento počet určitě ještě zvýší, až budou provedeny další testy.
Desítka zákazníků Takaty - Toyota, BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan a Subaru - si loni v únoru najala americkou společnost Orbital ATK, která vyrábí systémy raketového pohonu či zapalovače bojových hlavic, aby příčinu odhalila.