\"Na základě podnětu ze strany odborů prověřil antimonopolní úřad upravené zadání veřejné zakázky, ale neshledal žádné důvody pro zahájení správního řízení,\" uvedla s odvoláním na stanovisko ÚOHS Götzová.
Hejtman hradeckého kraje Lubomír Franc uvedl, že je to již podruhé, co antimonopolní úřad rozhodl ve prospěch kraje. \"Jsme za toto rozhodnutí rádi. Odborům jsme vyšli vstříc v maximální možné míře, kterou nám zákony dovolují, a více už udělat nemůžeme. Měli bychom teď dostat šanci v klidu vysoutěžit nové dopravce. S těmi pak mohou odbory na základě našeho kompromisu lépe vyjednávat o platových podmínkách řidičů,\" uvedl Franc.
ÚOHS se tendrem zabýval již před změnou dokumentace, kterou provedla v polovině ledna rada kraje. Tehdy prověřoval, zda nemohlo dojít na základě původních zadávacích podmínek k možné diskriminaci řidičů z důvodu věku. Ani v tomto případě úřad nezahájil správní řízení.
Kraj po výhradách odborů v polovině ledna změnil zadávací dokumentaci tendru například v části řešící odměňování řidičů autobusů a růst nákladů. Odbory tvrdí, že podmínky tendru postavené jen na co nejnižší ceně povedou nadále k podprůměrnému odměňování řidičů. Odbory na konci ledna uvedly, že zůstávají ve stávkové pohotovosti a na podporu svých požadavků nevylučují stávku.
Kraj provedené změny v tendru označil za maximum, co mohl udělat v mezích zákona. K nejvýznamnějším změnám patří to, že dopravce bude muset stanovit minimální mzdu pro zaměstnance. Ta pak bude pravidelně plně valorizována podle růstu průměrné mzdy v ČR. Kvůli změněným zadávacím podmínkám kraj posunul termín otevírání obálek s nabídkami z 18. ledna na 5. dubna. Původní termín byl loni 8. prosince. Tendr tak nabral zpoždění čtyři měsíce.
Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.