EK by mohla u některých staveb souhlasit se zkrácením nové EIA

04.03.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brusel 4. března (zpravodaj ČTK) - Přibližně deset či patnáct českých projektů dopravních staveb, u nichž Evropská komise vyžaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), by mohlo projít určitým zrychleným posuzovacím procesem. Novinářům to dnes v Bruselu řekl český ministr životního prostředí Richard Brabec. Do konce tohoto měsíce by podle něj mohlo být jasné, které z projektů by mohly být tímto snazším způsobem posuzovány.

\"Klíčové bude, v čem to zrychlené schvalování bude spočívat. A musí být záruka, že to bude výrazně rychlejší než nová EIA,\" poznamenal český ministr. Zatímco Praha by podle něj ráda co nejrychleji chybějící hodnocení EIA vyřešila především u nejdůležitější dopravní infrastruktury, komise navrhuje rychlejším posouzením vyřešit především projekty, které se z hlediska posuzování dopadů na životní prostředí jeví jako méně problematické.

Podle Brabce má evropská exekutiva přehled o tom, vůči kterým projektům v Česku v minulosti veřejnost protestovala, kterých se týkaly nejrůznější soudní spory a podobně. \"Tam mají problém, neboť se dá očekávat, že proces posuzování může být komplikovanější,\" podotkl ministr. Podle Brabce u ostatních staveb už v zásadě začíná proces nového posuzování.

Evropská komise vyžaduje posouzení EIA u několika desítek důležitých dopravních staveb, jejichž projekty a existující posouzení jsou mnohdy roky staré. Premiér Bohuslav Sobotka koncem února hovořil o 64 takových projektech, které byly posuzovány ještě podle zákona z roku 1992.

Problém nesouladu českého posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší komise s Českem už čtyři roky. Zahájeno už kvůli tomu bylo řízení o porušování unijních práv.

\"Pro komisi je to nepříjemná a upřímně řečeno dost nepochopitelná situace: jak je možné, že ČR má desítky velkých dopravních projektů, které připravuje 17 nebo 20 let a nekoplo se do země. A v řadě projektů není po 17 letech ani územní rozhodnutí,\" poznamenal dnes Brabec.

Nové posuzování může zahájení stavby ještě dále zdržet, klidně o několik let. Premiér Sobotka v únoru varoval, že případné zdržení může ohrozit i čerpání evropských fondů ve výši okolo 90 miliard korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK