\"Klíčové bude, v čem to zrychlené schvalování bude spočívat. A musí být záruka, že to bude výrazně rychlejší než nová EIA,\" poznamenal český ministr. Zatímco Praha by podle něj ráda co nejrychleji chybějící hodnocení EIA vyřešila především u nejdůležitější dopravní infrastruktury, komise navrhuje rychlejším posouzením vyřešit především projekty, které se z hlediska posuzování dopadů na životní prostředí jeví jako méně problematické.
Podle Brabce má evropská exekutiva přehled o tom, vůči kterým projektům v Česku v minulosti veřejnost protestovala, kterých se týkaly nejrůznější soudní spory a podobně. \"Tam mají problém, neboť se dá očekávat, že proces posuzování může být komplikovanější,\" podotkl ministr. Podle Brabce u ostatních staveb už v zásadě začíná proces nového posuzování.
Evropská komise vyžaduje posouzení EIA u několika desítek důležitých dopravních staveb, jejichž projekty a existující posouzení jsou mnohdy roky staré. Premiér Bohuslav Sobotka koncem února hovořil o 64 takových projektech, které byly posuzovány ještě podle zákona z roku 1992.
Problém nesouladu českého posuzování vlivu na životní prostředí s unijními pravidly řeší komise s Českem už čtyři roky. Zahájeno už kvůli tomu bylo řízení o porušování unijních práv.
\"Pro komisi je to nepříjemná a upřímně řečeno dost nepochopitelná situace: jak je možné, že ČR má desítky velkých dopravních projektů, které připravuje 17 nebo 20 let a nekoplo se do země. A v řadě projektů není po 17 letech ani územní rozhodnutí,\" poznamenal dnes Brabec.
Nové posuzování může zahájení stavby ještě dále zdržet, klidně o několik let. Premiér Sobotka v únoru varoval, že případné zdržení může ohrozit i čerpání evropských fondů ve výši okolo 90 miliard korun.