Zadání zakázky současnému provozovateli systému bez výběrového řízení považuje Ťok za krizovou a v současné situaci jedinou možnou variantu. Situaci prý nelze řešit jinak kvůli chybějící dohodě s Kapschem na spolupráci při předání systému novému provozovateli.
Návrh se stal předmětem jednoho z koaličních sporů, kritizují ho sociální demokraté i lidovci. \"Pokud se tendr nestihl v tomto ruce, tak musí být řádný technologicky neutrální tendr být vyhlášen v roce 2017,\" řekl dnes Sobotka novinářům.
Ministerstvo předpokládalo začátek soutěže v podobě vydání předběžných informací ve věstníku zakázek v lednu 2018 s tím, že smlouvu s vítězem tendru podepíše v lednu 2019. Na spuštění vlastního systému pak má mít provozovatel téměř rok času.
Vláda minulý týden kvůli výhradám jednání o návrhu ministerstva dopravy přerušila. \"My jsme měli koaliční jednání, řekli jsme panu ministru Ťokovi, jak má materiál upravit, dnes budou mít koaliční experti možnost se k návrhu vyjádřit,\" řekl Sobotka. Premiér by byl rád, aby se projednávání podařilo dokončit na středečním jednání vlády.
Nynější desetiletý kontrakt s firmou Kapsch vyprší na konci letošního roku. Pokud do té doby nebude správce systému známý, může stát na ušlém mýtu přijít o stovky milionů korun každý měsíc. Ministerstvo proto chce smlouvu s Kapschem bez soutěže prodloužit o dva až tři roky a během této doby pracovat na výběrovém řízení na provozovatele systému po roce 2019.