Na rozdíl od začátku roku 2015, kdy se na zvýšeném výběru podepisovalo hlavně zdražení mýtných sazeb, letošní nárůst podle provozovatele systému skutečně způsobil zejména zvýšený pohyb kamionů. Naopak ještě vyšší výběr mýta snižuje skutečnost, že některé úseky rychlostních silnic nepřešly od ledna do kategorie dálnic, ale byly zahrnuty mezi silnice prvních tříd, na kterých se vybírá nižší mýto. Dalším faktorem, který tradičně ovlivňuje výši výběrů, je pak rostoucí počet kamionů splňujících nejpřísnější emisní kategorie Euro 6, které za dálnice platí méně.
Pokud budou současné trendy ve výběru mýta pokračovat i po zbytek roku, dá se podle Kapsche očekávat překročení desetimiliardové hranice. Tu se loni nepodařilo překročit jen o necelých 300 milionů korun. Celkem se na mýtném od roku 2007, kdy se v Česku začalo vybírat prostřednictvím mýtných bran, vybralo téměř 70 miliard korun. Za stavbu systému a jeho provoz stát společnosti Kapsch a jeho subdodavatelům zaplatil ke konci loňského roku přes 18 miliard korun bez DPH.
Na konci letošního roku desetiletý kontrakt s Kapschem vyprší a ministerstvo dopravy hledá způsob, jak ve výběru mýta pokračovat. Už na konci loňského roku úřad připustil, že klasickou otevřenou soutěž na nového provozovatele nestíhá připravit a uvedl, že hodlá prodloužit smlouvu s Kapschem. Oficiální postup, který minulý týden posvětila vláda, však o konkrétním provozovateli nemluví. Usnesení tak dává šanci získat miliardovou zakázku i dalším mýtným společnostem, z nichž už tři firmy ministerstvu zájem o provoz mýta v Česku oznámily.