Při posledním kolektivním vyjednávání stouply tarifní mzdy ve Škodě Auto o 3,5 procenta, průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích činí téměř 36.000 Kč. Celostátní průměrná mzda je 28.000 korun.
\"Naší prioritou je vyjednávat u stolu, postupovat dle zákona a eventuálně s pomocí zprostředkovatele. V případě krachu všech těchto možností jsme připraveni na časově neomezenou stávku, máme konkrétní strategii. Situace se nyní láme a musíme se i na tyto možnosti připravovat,\" uvedl v týdeníku předseda odborů Jaroslav Povšík.
Stávková pohotovost či stávka provázely v posledních letech vyjednávání kolektivních smluv v automobilce poměrně často. Stávkovalo se v roce 2005 a 2007, reálná hrozba stávky visela nad automobilkou i v dalších letech. Loni odbory pohrozily třídenní nebo pětidenní stávkou.
\"Podniková rada se musí jasně rozhodnout, jakým způsobem budeme pokračovat, tedy zda začneme s mobilizací ke stávce pět dnů plus,\" prohlásil Povšík.
Současná kolektivní smlouva vyprší už koncem března. Na základě připomínek odborářů Škoda svou nabídku mírně zvýšila a nabídla zaměstnancům růst tarifů o tři procenta od letošního dubna a o 2,5 procenta od 1. ledna 2017, navíc růst týmové prémie v definovaných provozech od 1. července 2016 a od 1. července 2017. Odboráři do jednání vstoupili s požadavkem na růst tarifu o osm procent za 12 měsíců a s požadavkem na úpravu dalších složek mzdy, například zaručeného bonusu. Firma původně nabídla 2,5 procenta od 1. dubna a 2,5 procenta od 1. ledna 2017 s platností mzdové dohody do 31. března 2018.
Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. V roce 2014 měla automobilka čistý zisk 18,4 miliardy korun. Automobilka loni dodala zákazníkům rekordních 1,055.500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více. V letošním roce chce Škoda Auto přijmout 2000 nových zaměstnanců.