Minulý rok byl pro české optiky úspěšný, tržby rostly

18.03.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Brno 18. března (ČTK) - Minulý rok byl pro české optiky úspěšný. Po letech stagnace vzrostly maloobchodní tržby podle odhadů o pět až šest procent. V některých regionech byl růst ještě vyšší. Za brýle a kontaktní čočky lidé v Česku každoročně utratí přes čtyři miliardy korun. ČTK to dnes na odborném veletrhu Opta v Brně řekl člen Společenstva českých optiků a optometristů (SČOO) Ivan Vymyslický, který situaci na trhu analyzuje. Přesná čísla svaz k dispozici nemá.

Podle Vymyslického se čísla o tržbách liší u každé konkrétní optiky. \"Pokud dobře pracuje se značkou a má dobrý interiér, zákazník si dokáže za dobrou službou dojet. Samozřejmě velká města koncentrují poptávku, ale jsou i malá sídla, kde to funguje velice dobře,\" uvedl Vymyslický

Očních optik je v ČR kolem 1600 a trh je tak velice dobře pokrytý. Přibývá ale lidí, kteří by měli brýle nosit. Odborníci tvrdí, že na první přezkoušení svého zraku by měl za odborníkem dorazit každý čtyřicátník.

Tím, jak se zvyšuje délka dožití a stárne populace, bude růst i počet lidí s brýlemi. Nyní podle Vymyslického brýle potřebuje zhruba polovina populace a v roce 2020 to bude 60 procent lidí. Na to už trh reaguje. Situaci ještě více podporuje takzvaný vizuální stres, tedy používání elektroniky, například počítačů a mobilních telefonů. Oči si pak potřebují odpočinout a zrelaxovat, mimo jiné díky brýlím.

Podle Vymyslického obor reaguje na obecnou ekonomickou situaci země se zpožděním asi tři čtvrtě až jednoho roku. \"Nejdřív musí růst platy, až pak mohou přijít něco nakoupit. Jsme sekundární až terciární sféra,\" uvedl.

V posledních letech také lidé často kupují kontaktní čočky i brýle prostřednictvím internetu, v drogeriích nebo dokonce u benzinových pump. Řada těchto lidí ale nakonec stejně skončí u optika, protože většina populace s oční vadou má například různé dioptrie na levém a pravém oku. Internet a drogerie posilují jen u nižšího nenáročného segmentu. \"Jde o jednoduché nekomplikované zakázky bez možnosti větší individualizace a specifikace,\" dodal Vymyslický.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK