\"Teď je otázkou, zda-li se na nich (úsecích) bude muset opakovat EIA, nebo jestli dojde k určité veryfikaci stanovisek a bude moci příprava dál pokračovat,\" uvedl senátor a předseda spolku Pavel Eybert (ODS). Nový posudek by se měl týkat také obchvatu Českých Budějovic. Zimola uvedl, že situace je nepříjemná i kvůli tomu, že ředitelství silnic a dálnic má peníze na výstavbu D3 i D4, která má vést z Prahy do Českých Budějovic přes Písek.
Současný projekt dálnice je založen na posudku EIA z roku 1992. Pokud chce Česká republika čerpat na stavbu dotace z Evropské unie, musí mít aktualizovaný posudek vlivu na životní prostředí, který platí od roku 2015. \"To zpoždění nemusí trvat jen rok nebo dva, ono může být i delší. To nastane v momentě, kdy se pak v různých řízeních začnou subjekty odvolávat,\" uvedl předseda senátu Milan Štěch (ČSSD). Dodal, že zástupci České republiky kvůli problematice nového posudku na dálnici intenzivně jednají v Bruselu.
D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. O potřebě této komunikace se mluví téměř tři desítky let. Zatím je v provozu pouze 40 kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Meznem na Benešovsku. Ministr dopravy Dan Ťok loni v září uvedl, že zprůjezdnění celé D3 je naplánované do roku 2025. Na podzim začala výstavba úseku mezi Ševětínem a Bošilcem, letos v březnu zahájily práce na úseku Borek - Úsilné a Bošilec - Veselí nad Lužnicí.