\"Díky stále sílící ekonomice a neustále dynamicky rostoucí e-commerce očekáváme i pro rok 2016 pokračování růstového trendu. Osobně si dovolím odhadnout, že růst pro rok 2016 bude někde mezi 15 až 20 procenty,\" uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
I letos bude velkým trendem nakupovat on-line zboží běžné denní spotřeby. Na internetu tak nadále porostou kategorie jako kosmetika a zdraví, drogerie, jídlo, krmivo pro psy či dětské pleny. \"Růstu těchto segmentů určitě napomůžou avizované vstupy (na internet) zavedených hráčů z řad obchodních řetězců a také pohodlí, rychlost a jednoduchost, což je s nákupem tohoto sortimentu on-line úzce spojené,\" dodal ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.
České e-shopy za sebou mají rekordní rok. \"Podle našeho výzkumu se téměř 78 procentům e-shopů podařilo loni zvýšit obrat, jeho pokles naopak hlásí pouze deset procent e-shopů,\" uvedl ředitel konzultační společnosti Acomware Jan Penkala. Letos očekává 84 procent internetových obchodů růst obratu minimálně o desetinu.
Po letech silného růstu elektronického obchodování se e-shopy letos vůbec poprvé výrazněji zaměří také na tvorbu zisku. Téměř třetina z nich tvrdí, že se pokusí zisk maximalizovat, loni se k stejnému cíli hlásilo o polovinu on-line obchodníků méně.
Letos dál rostou v elektronických obchodech kontakty z mobilů a tabletů. V e-shopech tvoří mobilní zařízení zhruba 23 procent veškeré návštěvnosti. Menší je jejich podíl na obratu, který dosahuje asi 13 procent. Acomware očekává, že obě čísla letos opět významně vzrostou - návštěvnost z mobilních zařízení na konci roku přesáhne 30 procent a podíl na obratu bude průměrně mezi 17 a 20 procenty.
Tržby tuzemských internetových obchodů: Rok Obrat trhu v miliardách Kč 2011 44 2012 51 2013 58 2014 67 2015 81 2016* 93-97
zdroj: Heureka.cz, APEK *odhad APEK
mdk rot