\"Situace ve stavebnictví se postupně zlepšuje, přesto dílčí úspěch vidím v organizačních změnách, které jsme zvládli. Podařilo se nám vyčlenit některé samostatné činnosti a tím získat mnohem lepší pozici při získávání zakázek. Velmi dobře se daří také naší surovinové základně,\" uvedl předseda představenstva Eurovia Martin Borovka.
Rentabilita tržeb, tedy podíl zisku na tržbách, loni dosáhla 4,8 procenta. Ke konci loňského roku Eurovia zaměstnávala 2792 lidí. Letos chce firma proinvestovat téměř 500 milionů korun na obnovu strojového vybavení a přijmout téměř 150 nových zaměstnanců.
Eurovia působí ve všech regionech České a Slovenské republiky a podílí se na stále větším počtu zakázek pro kraje a obce. \"Loni jsme spolupracovali s kraji a obcemi na 57 procentech zakázek. Státní instituce tvořily 39 procent zakázek,\" doplnil Borovka.
Silnice a městské komunikace tvořily 46 procent z celkového objemu prací, 35 procent připadalo na železnice a tramvajové tratě. Ze silničních staveb loni společnost například modernizovala dálnici D1 v úseku Šternov - Psáře, na železnici třeba modernizovala II. část trati Ševětín - Veselí nad Lužnicí nebo elektrifikovala trať mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou. Nově se firma specializuje na cementobetonové technologie.
Součástí společnosti je rovněž 33 lomů, 27 obaloven a pět pískoven. V lomech loni vyrobila 8,69 milionu tun kameniva.
Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) byla Eurovia součástí kartelu, ve kterém se firmy v letech 2006 až 2008 vzájemně domlouvaly při výběrovém řízení na výstavbu R4 v úseku Mirotice - Třebkov. Eurovia má zaplatit pokutu 492,6 milionu korun. Obvinění však odmítá a podá žalobu ke Krajskému soudu v Brně. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po Eurovii soudně vymáhá 5,7 milionu korun za opravu zvlněné dálnice D1 (dříve D47) v Ostravě. Zvlnění se objevilo krátce po uvedení do provozu v roce 2008. Podle ŘSD použila Eurovia nekvalitní podkladový materiál. Firma argumentuje tím, že si ho ŘSD objednalo. Eurovia také v roce 2009 koupila společnost ODS - Dopravní stavby Ostrava. Ta byla o rok předtím generálním dodavatelem stavby mostu ve Studénce, při jehož pádu zemřelo ve vlaku osm lidí. Obžalováni jsou tři pracovníci bývalé firmy, soud však zatím o jejich vině nerozhodnul.
ciz mal