V celoročním přepočtu dosáhl prodej 16,57 milionu aut, sdělila analytická firma Autodata. Analytici oslovení agenturou Reuters odhadovali sedmiprocentní nárůst a celoroční výsledek kolem 17,25 milionu po únorovém prodeji 17,54 milionu.
Výrazný nárůst zaznamenaly domácí automobilky Ford a Fiat Chrysler i japonské značky Nissan a Honda. Největší americký výrobce General Motors (GM) však zvýšil odbyt jen o necelé procento a prodal o zhruba 2600 vozů méně než jeho hlavní konkurent Ford. Odbyt vozů japonské jedničky Toyota klesl o téměř tři procenta.
Prodej vozů německé automobilky Volkswagen, která je v USA dlouhodobě slabá a od loňska se potýká s emisním skandálem, klesl o dalších deset procent. O 13 procent se ale snížil i odbyt vozů BMW a mírnou ztrátu zaznamenala také značka Mercedes.
Podíl užitkových vozů a SUV na celkovém prodeji se zvýšil na 56,9 procenta z 52,7 procenta o rok dříve. Zatímco prodej sedanů a dalších osobních vozů klesl meziročně o šest procent, odbyt velkých aut narostl o 11,4 procenta, uvedla Autodata.
Americký automobilový trh má nadále podporu v levném benzinu, příznivých finančních podmínkách k nákupům a dobrém vývoji celé ekonomiky. \"Očekáváme, že situace, kdy trh podporují historicky nízké úrokové sazby, růst zaměstnanosti, sílící mzdy a stabilní ceny pohonných hmot, v dohledné budoucnosti přetrvá,\" řekl agentuře AP šéfekonom GM Mustafa Mohatarem.
Loni americký trh vzrostl o téměř šest procent na 17,47 milionu a překonal dosavadní rekord 17,41 milionu aut z roku 2000. Prognózy analytiků pro letošní rok vesměs předpokládají další růst směrem k úrovni 18 milionů vozů. Za první tři měsíce tohoto roku odbyt vozů v USA vzrostl meziročně o 3,3 procenta.