\"Jestliže nám do Ameriky roste export dvojnásobnou rychlostí, co je celková míra exportu, tak je to určitě fantastické číslo. Uvědomme si, že americký trh je vysoce konkurenční. Je tam obrovská nabídka jiných společností, firem a korporací samozřejmě místních,\" řekl ČTK předseda představenstva asociace podnikatelů Karel Havlíček.
O příležitostech pro české exportéry jednal minulý týden na Floridě se zástupci firem vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). Poptávka floridských firem po českém exportu je zejména v ekologických technologiích, kosmickém průmyslu, IT technologiích či odpadech.
USA se podle Havlíčka v roce 2015 překvapivě také staly největším investorem v ČR měřeno úhlem pohledu investic, které přitekly přes Czech Invest. Spojené státy tak podle Havlíčka porazily všechny evropské destinace, korejské i čínské investory. USA jsou proto pro ČR jedno ze tří nejdůležitějších teritorií.
Nyní je v USA premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ve čtvrtek jednal s americkými investory v Česku i firmou GE Aviation, která by mohla v ČR od roku 2020 vyrábět 500 leteckých motorů každý rok.
Export do USA roste dvojnásobně více než do ostatních teritorií už druhým rokem, doplnil Havlíček. Pro malé a střední podniky je důležitá i míra dosažení přidané hodnoty. \"Ačkoliv Amerika je pro nás teritorium desáté největší z pohledu objemu, tak z pohledu přidané hodnoty je na druhém místě,\" poznamenal. To je podle Havlíčka nesmírně důležitá zpráva pro malé a střední firmy, které by \"se neměly hnát za objemem\", protože se zvýšeným objemem roste i riziko nesplacených pohledávek.
Naopak ty by podle Havlíčka měly směřovat k byznysu, kde se dosahuje vysoké efektivity. \"Jinými slovy je daleko lepší prodat méně s vyšší přidanou hodnotou než prodávat více s malou přidanou hodnotou. Ten hospodářský výsledek je z tohoto úhlu pohledu méně rizikový,\" dodal.
Do Spojených států vyváželi Češi zejména výrobky na bázi železa a oceli, dále pak motory a turbíny. Důležitým artiklem jsou i součásti motorových vozidel nebo čerpadla. Za posledních šest let se vývozy do USA v korunách zvýšily na více než dvojnásobek. Ještě v roce 2010 vyvezli Češi výrobky a služby v hodnotě 43,5 miliardy korun.
Loni se výrazně propadla česká měna spolu s eurem vůči dolaru, když Evropská centrální banka oznámila plány na nákupy dluhopisů s cílem, napumpovat miliardy eur do ekonomiky eurozóny. V lednu kurz po zhruba deseti letech překonal hranici 25 korun za dolar a v dalších měsících se podíval až téměř k 26 korunám. Oslabení domácí měny přineslo zdražení dováženého zboží, ale vývozu prospělo.
Kam Češi loni vyváželi Exportní teritorium Podíl na celkovém exportu (%) Meziroční (2014-15) růst/pokles (%) EU 83,4 +8,3 Německo 32,6 +8,6 Slovensko 8,9 +15,1 Polsko 5,9 +5,3 Velká Británie 5,2 +9,8 Francie 5,1 +6,7 Rakousko 4,1 +1,4 USA 2,4 + 13,6 Rusko 2,0 -32,0 Čína 1,1 +7,5
Export do USA Rok Export do USA (mld. Kč) 2010 43,502 2011 63,516 2012 68,217 2013 70,226 2014 80,800 2015 91,800
Zdroj: Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR