\"Po ÚOHS budeme požadovat vysvětlení jeho postupu a budeme chtít získat faktické odůvodnění vydání opatření. Na podání rozkladu máme lhůtu 15 dní,\" uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Karel Janeček (ČSSD). Kraj zopakoval, že rozhodnutí antimonopolního úřadu o pozastavení tendru neobsahuje věcné zdůvodnění.
Na konečný verdikt, zda může tendr pokračovat nebo bude definitivně ze strany ÚOHS zrušen, si musí kraj počkat nejpozději do 1. května, uvedlo hejtmanství. To uplyne zákonná lhůta k vyřešení správního řízení, které ÚOHS zahájil z moci úřední 2. března 2016, kdy vydal i první předběžné opatření na zákaz podpisu smlouvy s vítězem tendru. Případné obdržené nabídky od uchazečů o zakázku jim kraj vrátí zpátky.
ÚOHS k zastavení zadávacího řízení pro ČTK v pondělí uvedl, že má důvodné podezření, že zadávací podmínky nemusejí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nabídky sestavené podle těchto podmínek tedy mohou být neporovnatelné. Úřad nyní ve věci vede dvě prvostupňová řízení.
Odbory pozastavení tendru přivítaly. \"Ukázalo se, že máme pravdu a nejsme banda hlupáků. Je to vítězství zdravého rozumu nad neznalostí politiků,\" řekl ČTK v pondělí odborový předák ve společnosti BUSline Jiří Kuchynka. Vypsaný tendr podle něj vedle toho, že neřeší růst platů řidičů, má řadu vad a chyb.
Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.
Zdeněk Rychtera dr