ÚOHS sankci sice snížil z původních zhruba dvou miliard korun, i tak jde o nejvyšší pokutu, kterou kdy udělil. Na kartelu se podle antimonopolního úřadu podílely ještě Berger Bohemia a Lesostavby Třeboň.
Firmy podle ÚOHS koordinovaly účast a svoje nabídky ve výběrových řízeních na výstavbu komunikace R4 v úseku Mirotice - Třebkov (kromě firmy Lesostavby), dále na rekonstrukci lokality na Bakalářích v Písku (pouze Strabag a Lesostavby) a při rekonstrukci Jeronýmovy ulice v Třeboni (pouze Strabag a Lesostavby). Informace o kartelu získal ÚOHS při 12 neohlášených šetřeních ve dvou letech.
\"Zadržené důkazy vypovídají o tom, že účastníci kartelu mezi sebou domlouvali a připravovali tzv. krycí nabídky na uvedené veřejné zakázky, z nichž některé byly záměrně neúplné a jiné nadhodnocené. Tímto způsobem účastníci kartelu ve výběrových řízeních zcela vyloučili prvek hospodářské soutěže a zvítězila společnost, která byla kartelem předem určena,\" uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj.
Rozhodnutí antimonopolního úřadu je pravomocné a dotčené firmy musí pokutu do začátku srpna zaplatit. S verdiktem ovšem nesouhlasí. \"Pevně věříme, že u soudu uspějeme a peníze dostaneme zpátky. I když podle našich právních zástupců může soud trvat dva až tři roky,\" dodal Petr Čížek ze společnosti Swietelsky.
Nejvyšší pokutu uložil ÚOHS firmě Skanska (529,9 mil. Kč). Skoro půlmilionové sankce dostaly i Strabag (497,6 mil. Kč) a Eurovia (492,6 mil. Kč). Další pokuty jsou nižší. Swietelsky má zaplatit 76,2 milionu korun, M-Silnice 46,1 mil. Kč, Berger Bohemia 13,5 a Lesostavby Třeboň 4,2 milionu. Vyjádření posledních dvou společností se ČTK získat nepodařilo.