Úřad městské části dnes v tiskové zprávě oznámil přípravu na budování tratě v tiskové zprávě jako hotovou věc. \"Investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, se po sérii jednání rozhodl vyjít vstříc požadavku Prahy 6 a představil aktuální studii proveditelnosti plně podzemní varianty,\" uvedl ve zprávě mluvčí městské části Martin Churavý.
Podle Ptačinského je ale na místě zatím spíše opatrný optimismus. K realizaci podpovrchové varianty bude potřeba provést řadu průzkumů a získat povolení. Nutný bude například geologický posudek, zda je možné v uvedené trase dolovat. Zatím rovněž schází územní rozhodnutí a ekonomické zhodnocení projektu.
Aktuálně preferovaná trasa, kterou loni v létě schválilo ministerstvo dopravy, by měla vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic. Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést po povrchu nebo v takzvaném zářezu a poté pokračovat dále do Kladna s odbočkou na letiště na Dlouhé míli v Praze 6.
Současná jednokolejná trať by se měla v celém úseku elektrifikovat a rozšířit o jednu kolej. Modernizace by pak podle odhadu měla vyjít na téměř 20 miliard korun. Přesunutí trati na území Prahy 6 do vyhloubeného tunelu by výstavbu prodražilo o 3,5 miliardy korun, uvedl dříve ministr dopravy Dan Ťok.
O kolik se může projekt zdražit využitím jiné technologie ražení, která se používá například při stavbě metra, není možné podle Ptačinského v současné fázi příprav uvést. Podle radnice je ale tato metoda ekonomicky výhodná a šetrná k životnímu prostředí. Výhodou je i to, že v tělese nynější takzvané buštěhradské dráhy by místo nynější trati mohla vzniknout cyklostezka, doplnil zástupce starosty zodpovědný za dopravu a rozvoj Martin Polach.
cfr rot