\"Smlouva s Deloitte splnila účel a firma v podstatě již ukončila svou činnost v rámci přípravy JŘBU (jednacího řízení bez uveřejnění) na další provozování mýtného systému,\" řekl ČTK Ťok. Ministr sice s názorem antimonopolního úřadu nesouhlasí a zadání zakázky bez soutěže za protiprávní nepovažuje, rozhodnutím ÚOHS se ale ministerstvo řídit bude.
Antimonopolní úřad plnění zakázky zakázal v prvoinstančním rozhodnutí už letos v lednu, nyní rozhodnutí úřadu potvrdil i jeho předseda. Podle ÚOHS nebyly splněny právní podmínky proto, aby ministerstvo mohlo vynechat vypsání řádného výběrového řízení. Podle úřadu navíc resort dopravy současně uzavřel smlouvu, aniž uveřejnil oznámení o zahájení zadávacího řízení, ačkoliv podle zákona měl povinnost oznámení uveřejnit.
Zadání zakázky za zhruba 52 milionů korun bez soutěže Ťok dlouhodobě hájí nedostatkem času na klasické výběrové řízení. \"Já tady hasím obrovský požár. Nevýběr mýta znamená (výpadek) 25 milionů korun denně, za rok je to téměř deset miliard korun,\" uvedl Ťok koncem loňského října, když na nestandardní postup úřadu poukazovala Transparency International. Postup ministerstva kritizoval i předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD), který kvůli němu nařídil vypracování přísnějších podmínek pro uzavírání smluv bez řádné soutěže.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za více než devět let provozu se na mýtném vybralo 70 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát firmě Kapsch a jeho subdodavatelům vyplatil ke konci loňského roku zhruba 18 miliard korun bez DPH.
Tomáš Cafourek rot