Sdružení: ŘSD neumí v soutěžích získat kvalitní projekty

12.04.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 12. dubna (ČTK) - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) neumí získat v soutěžích kvalitní stavební projekty, navíc stále zadává projekční práce i stavební dozor stejným firmám. Na dnešní tiskové konferenci to uvedly neziskové společnosti Oživení a Dopravní federace. Dodaly, že nekvalitní projekty, které navíc ŘSD neumí reklamovat, prodražují následnou stavbu silnic. S desaterem problémů, které trápí ŘSD, se organizace obrátily na ministra dopravy Dana Ťoka. Vyjádření ŘSD a ministerstva ČTK shání.

Příkladem nezvládnutého projektu je podle Martina Zeleného ze sdružení Oživení například rekonstrukce dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteši. Tam projekt nepočítal s nestabilním podložím na krajnicích, kvůli kterému stavební firma dlouho odmítala zahájit práce na výměně vysloužilé vozovky. Výsledkem pak bylo podle Zeleného dvouleté zpoždění celé stavby, nicméně penále za vady v projektu po zhotoviteli, společnosti Pragoprojekt, ŘSD nevymáhalo, uvedl Zelený.

To se podle kritičky poměrů ve státní organizaci Miloslavy Pošvářové dosud nepovedlo nikdy. Ve smluvních podmínkách ŘSD s projekčními firmami je podle ní pro reklamaci projektů stanovená týdenní lhůta po odevzdání projektu a za tuto dobu není možné jeho kvalitu posoudit. Chyby se totiž zpravidla odhalí až při stavbě. Bylo by proto vhodné, aby stát mohl chyby reklamovat po celou dobu výstavby, uvedla Pošvářová. Takový přístup by navíc eliminoval praxi, kdy projektanti chyby v projektu vytvářejí záměrně, aby poté mohli v následujících fázích stavby například v úloze stavebního dozoru tyto problémy řešit a dostat za tuto práci opět zaplaceno.

Na střet zájmů firem, které působí jako projektanti pro stát a zároveň pro stavební firmu a mnohdy na stejné stavbě i práci stavební firmy kontrolují, se v Česku upozorňuje dlouhodobě. Tato praxe ale zatím nevymizela. \"Je to jeden z příkladů, jak je státní správa ve vleku stranického klientelismu, negativní důsledek transformace naší země na tržní ekonomiku,\" uvedl předseda Oživení Martin Kameník. Stavební zakázky jsou spolu s armádními tendry jedny z největších a lákají proto různé zájmové skupiny z politiky a byznysu, dodal.

Organizace rovněž kritizovaly praxi, kdy jsou stavby silnic zahajované bez toho, aby měly všechna stavební povolení nebo vykoupené pozemky. Problémy má stát i v nedostatečné digitalizaci dat. Například stavební deníky už měly být podle Pošvářové dávno digitalizované a umístěné na transparentním centrálním úložišti. Elektronické dokumenty by tak byly snadno kontrolovatelné. Současné papírové knihy v minulosti podezřele často ztrácely, dodala Pošvářová, která je také ředitelkou stínového ŘSD, založeného podnikatelem v dopravě Radimem Jančurou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK