Poskytnutí osobního daru nebo služby s cílem získat zakázku považuje v Česku za ospravedlnitelné 42 procent respondentů. Globální průměr je 12 procent. \"Jde o drobné dárečky nebo službičky, ale i například o rekonstrukci bytu,\" uvedl partner oddělení investigativních služeb a řešení sporů EY v České republice Tomáš Kafka. Fakticky tak podle něj jde o služby typu \"tady jsem si dovolil, kdybyste se neurazil\".
Nadstandardní náklady má za ospravedlnitelné 68 procent Slováků, v případě ČR je to 52 procent respondentů a globální průměr je 24 procent. Mezi nadstandardní náklady patří například kongresová turistika nebo výlety pro klienty.
Téměř pětina manažerů v ČR je ochotna pro získání zakázky poskytnout úplatek. \"V Číně je to dokonce polovina, což je v kontrastu s tím, že tam za korupci hrozí trest smrti. Za Číňany ale příliš nezaostávají ani manažeři na Slovensku, uplácela by téměř polovina,\" uvedl Kafka. Celosvětový průměr je 13 procent.
Z průzkumu dále vyplývá, že 54 procent oslovených manažerů v ČR považuje korupci za rozšířený jev. Globálně je to 39 procent. V České republice je sice podle Kafky situace výrazně horší než v celosvětovém měřítku, nicméně v posledních letech jde o mírně pozitivní vývoj. Loni korupci za rozšířený jev považovalo v ČR 69 procent manažerů.
V regionu střední a východní Evropy považuje korupci za rozšířenou 46 procent dotázaných. Na Slovensku je to 70 procent, v Maďarsku 66 procent, v Polsku a Rusku 34 procent.
\"Státy si uvědomují hrozbu, kterou korupce představuje pro finanční systém, už tak zatížený nejrůznějšími tlaky. Proto se snaží stále úžeji spolupracovat při hledání nových možností, jak za protiprávní jednání stíhat konkrétní pachatele,\" uvedla vedoucí partnerka EY v ČR a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy Magdalena Souček. Tyto snahy mají mezi respondenty podporu. Celkem 83 procent z nich se domnívá, že stíhání konkrétních osob za podvody a korupci pomůže odradit další lidi od jejich páchání.
Podnikatelé podle studie volají po větší transparentnosti. Vědět, kdo skutečně vlastní a ovládá obchodní partnery společnosti, považuje za důležité 82 procent respondentů v ČR, celosvětově 91 procent.