\"Tvrdíme, že předběžné opatření na pozastavení tendru je nezákonné ze dvou důvodů. Nesplňuje totiž zákonné podmínky pro vydání předběžného opatření a je nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů,\" uvedl k podání rozkladu krajský radní odpovědný za dopravu Karel Janeček (ČSSD). Kraj v rozkladu navrhl, aby předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj napadené předběžné opatření zrušil.
Podle kraje nevznikla potřeba nařídit předběžné opatření, protože ÚOHS již dříve vydal dvě jiná předběžná opatření, která spočívala v zákazu uzavřít smlouvu s vítězi. Krok ÚOHS podle kraje představuje nepřiměřený zásah do práv zadavatele tendru, může se jednat o libovůli antimonopolního úřadu. \"ÚOHS tímto neopodstatněně a nelogicky zasáhl do právní jistoty zadavatele a narušil jeho legitimní očekávání,\" uvedl kraj.
Rozhodnutí antimonopolního úřadu je také podle kraje nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů vedoucích k tomuto rozhodnutí. Podle kraje není zřejmé, na základě jakých skutečností ÚOHS dospěl ke svému závěru. \"Rozhodnutí ÚOHS je tak čistým projevem libovůle a zneužití správního uvážení ÚOHS,\" uvedl Janeček.
Tendr kraje nabral velké zpoždění. Kraj soutěž vypsal loni 17. září. Obálky s nabídkami se měly otevírat 8. prosince. Termín byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci posouván, naposledy na 5. dubna. Kvůli předběžnému opatření ÚOHS bylo otevírání obálek zrušeno.
Pokud by byl tendr zrušen, mohl by kraj firmy pro zajištění autobusové dopravy od 1. ledna 2017 dočasně vybrat zjednodušenou soutěží, takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění. Prodloužit smlouvy nynějším dopravcům není podle kraje možné. Podle Janečka je hlavním zájmem kraje současnou soutěž dokončit.
ÚOHS k zastavení zadávacího řízení již dříve uvedl, že má důvodné podezření, že zadávací podmínky nemusejí být stanoveny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a nabídky sestavené podle těchto podmínek tedy mohou být neporovnatelné. Odbory zastavení tendru přivítaly.
Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.
Zdeněk Rychtera dr