Juračka tak reagoval na poslední průzkum společnosti Nielsen, podle něhož ubylo v ČR v průběhu uplynulého roku 275 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Podle něj stojí tradiční české prodejny v nerovném boji nejen proti nekalé konkurenci, ale i proti zahraničním řetězcům, které zákazníka masírují letákovými akcemi s prodejními cenami mnohdy pod nákupní cenou.
\"Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je přitom však neoddiskutovatelná,\" dodal Juračka.
Menší obchody se chystá uzavřít skupina COOP, do které patří v ČR téměř 3000 družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově. \"Aktuálně musí podle dostupných informací bohužel v tomto roce uzavřít skupina COOP i prodejny další,\" potvrdil tajemník AČTO Jan Hrdina. Skupina vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech dotovat nejmenší ztrátové obchody.
Poslední průzkum společnosti Nielsen ukázal, že během loňska v ČR ubylo 275 obchodů s prodejní plochou do 400 m2. Celkový počet malých a středních potravin a obchodů se smíšeným zbožím se tak meziročně snížil o dvě procenta. Současně na českém trhu ubylo 11 supermarketů a byly otevřeny čtyři nové hypermarkety.
Obchodní marže v tuzemském maloobchodu se za posledních deset let zvýšila o 3,4 procentního bodu. Podle údajů Českého statistického úřadu stoupl podíl obchodní marže na tržbách za zboží mezi roky 2005 a 2015 z 20 na 23,4 procenta. Obchodník však z této částky musí zaplatit veškeré další náklady spojené s prodejem svého zboží - dopravu, skladování apod.
Desítka největších obchodníků v ČR vykazuje obrat přes 330 miliard korun, což je zhruba třetina maloobchodních tržeb bez prodejů aut. Pozici jedničky na trhu podle obratu si loni v Česku udržel obchodní řetězec Kaufland. Na druhé místo se po převzetí prodejen Interspar posunul Albert. Třetí zůstává britský řetězec Tesco. Nejvyšší zisk ve finančním roce 2014/2015 vykázaly diskonty Lidl, a to 2,6 miliardy korun.
Desítka největších obchodníků v ČR (pořadí řetězců je pouze orientační, účetní období jednotlivých společností se liší):
Obchod Tržby v mld. Kč Zisk/ztráta v mil. Kč Účetní období Kaufland 55,2 2130 3/2014-2/2015 Ahold 48,3 -- 2015 Tesco 41,7 -3900 3/2014-2/2015 Lidl 33,6 2600 3/2014-2/2015 Penny Market 31,3 523 2014 Makro 27,6 -- 10/2014-9/2015 COOP 27,3 -- 2015 Geco 25,6 247 2014 Globus 22,9 349 7/2014-6/2015 Billa 21,4 339 2014
zdroj: účetní závěrky; tiskové zprávy Ahold, Makro, COOP