Kraj chtěl uspíšit alespoň stavbu obchvatu Mikulova, ale ani její začátek není zatím zřejmý.
Přípravu dálnice do Vídně komplikovaly dlouhodobé spory s ochránci přírody, kteří se obávají znehodnocení části CHKO Pálava. Dálnice má vést ve stopě současné silnice. Tuto trasu podpořili na návrh ministerstva životního prostředí i krajští zastupitelé při přípravě nových zásad územního rozvoje.
Silnice by tedy měla vést mezi Mušovskou a Věstonickou vodní nádrží. Pro jeden směr bude sloužit současná hráz, pro druhý směr se bude dosypávat nová. \"Přisypaná hráz umožní i instalaci opatření proti hluku, na odstínění světel projíždějících aut a výsadbu zeleně,\" píše se v dokumentu.
Ministerstvo stanovilo pro stavbu desítky podmínek, které musí zhotovitel dodržet. Musí například zpracovat hlukovou studii pro novou dálnici i pro okolní silnice, na nichž se výrazně zvýší provoz. V blízkosti ptačích oblastí musí být protihlukové stěny tak, aby se eliminoval vliv na ptáky. Je potřeba zachovat přístup pro pěší a cyklisty z Mikulova na Šibeniční vrch. Také je nutné zachovat přístup k zemědělským pozemkům, případně udělat pozemkové úpravy tak, aby nezůstaly nepřístupné či neobdělávatelné pozemky. Stavba musí obsahovat také několik přechodů či podchodů pro zvěř a musí vzniknout několik nových biokoridorů.
Dálnice by měla vést tak, aby nenarušovala ráz krajiny a nejvyšší body mimoúrovňových křižovatek mají být na úrovni terénu, zbytek musí být v zářezech.
Termín výstavby je však stále neznámý. Vedení kraje slibuje, že zásady územního rozvoje vydá ještě před říjnovými volbami. Některé obce či aktivisté už ale dříve upozornili, že kraj podle nich prosazuje své řešení opět silou a podají na dokument žalobu. Soud už přitom před čtyřmi lety krajský dokument zrušil.