\"Rozhodčí nález je pravomocný, byť s ním nesouhlasíme a domáháme se jeho zrušení u soudu,\" řekl serveru mluvčí drah Radek Joklík.
Podle E15 tak soudní spor může trvat léta, v úvahu připadá i dohoda. \"Naše společnost je stále připravena jednat a vrátit se k již dříve předloženým návrhům vstřícných kroků a hledat cestu smírčího ukončení tohoto letitého sporu cestou dohody,\" uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.
České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů. Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje předělat.
Soud nakonec rozhodl, že dráhy mají výrobci zaplatit 1,2 miliardy korun. Dráhy Škodě zaplatily 468 milionů korun a proti prohrané arbitráži podaly žalobu k soudu. Ministr dopravy Dan Ťok je současně vyzval, aby do rozhodnutí soudu nic neplatily. Rozhodnutí arbitrů označil za skandální a protiprávné, postup Škody je podle něj nemravný. Zaplacení plné ceny by podle dřívějšího vyjádření Ťoka zvedlo ceny jízdného. Ministra Ťoka v jeho postoji podpořil prezident Miloš Zeman.
Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.