Zavedení nového úřadu není nezbytné rovněž podle poslance Martina Kolovratníka (ANO). Nezávislý orgán, který bude rozhodovat o přístupu dopravců na koleje, sice požaduje Evropská unie, je ale možné tyto pravomoci přenechat Drážnímu úřadu, který už některé regulační pravomoci na železnici má. Bylo by ale třeba Drážní úřad vyjmout z podřízeného postavení pod ministerstvem dopravy, aby bylo dosaženo jeho faktické nezávislosti, uvedl.
Naopak Milan Urban (ČSSD) podpořil myšlenku pravomoci na železnici převést do gesce Energetického regulačního úřadu (ERÚ), o čemž se v minulosti rovněž uvažovalo. Vznik samostatného orgánu, který by podle odhadů ministerstva dopravy stál sedm až osm milionů korun ročně, je podle něj špatný.
Všechna uváděná řešení mají své pro a proti, reagoval náměstek ministra dopravy Jakub Kopřiva. Pokud by byl například drážní úřad vyjmut z pravomoci ministerstva, to by ztratilo možnost mluvit do dalších úkonů, které Drážní úřad v současnosti vykonává. Jde například o schvalování vozidel pro provoz na tuzemské železnici, nebo funguje i jako speciální stavební úřad, který vydává povolení pro železniční stavební projekty.
Podobně ministerstvo dopravy podle Kopřivy v minulosti ustoupilo od předání pravomocí ERÚ k rozhodování na železnici. Při sestavování jízdního řádu totiž musí regulátor reagovat pružně a u instituce, která má k železnici daleko, hrozí průtahy, dodal.
Vznik samostatného železničního regulátora schválila loni v září vláda. Poslanci hospodářského výboru chtějí k problematice regulace na železničním trhu, který se má postupně otevřít novým dopravcům, uspořádat seminář. Na něm se chtějí s problematikou hlouběji seznámit ještě před druhým čtením zákona v Poslanecké sněmovně tak, aby ještě bylo možné normu doplnit o pozměňovací návrhy.