Mezi 11 prioritními stavbami je deset hlavních dálničních a jedna železniční stavba. Kromě obchvatu Budějovic a úseku Pražského okruhu D1 - Běchovice jsou to například také pokračování královéhradecké dálnice D11 nebo obchvat Frýdku Místku. Na železnici se pak jedná o trať Sudoměřice - Votice.
\"Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležité části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky,\" uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Problémy s posudky dopadů na životní prostředí má v Česku 98 dopravních staveb za zhruba 130 miliard korun. Jde o staré posudky vzniklé podle zákona z roku 1992, tedy před vstupem Česka do EU, které unie neuznává. Ministerstva životního prostředí, dopravy a místního rozvoje už od loňského roku vyjednávají o výjimkách pro tyto stavby, zatím ale bez přesvědčivého výsledku.
Na novém legislativním postupu se shodl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) s Ťokem a ministrem životního prostředí Richardem Brabcem (ANO). V příštích týdnech se mají vést intenzivní jednání s Evropskou komisí, aby navrhované řešení vyhovovalo i jí. Vybrané klíčové dopravní stavby jsou podle Sobotky už v pokročilé fázi přípravy.
Existuje také několik nových staveb, u kterých se posudek EIA již nemusí opakovat nebo řešit zrychlený proces, proto bude možné je letos či příští rok zahájit. Například jde o stavby D3 Ševětín - Borek, D11 Smiřice - Jaroměř, obchvat Panenského Týnce na D7 a dalších několik desítek kilometrů nových silnic.
U ostatních staveb bude podle Ťoka nutné projít celým procesem EIA. \"My na příští vládu rovněž přineseme materiál, který by měl výrazným způsobem zjednodušit stavební řízení, možnost výkupu pozemků, aby ten fakt, že budeme EIA opakovat, neměl dopad na další zpoždění projektů,\" řekl Ťok. Navrhovaný krok má umožnit čerpání evropských fondů a výstavbu tak, jak byly plánovány, dodal.
Nové posuzování dopadu staveb na životní prostředí znamená pro stavby citelné zdržení. Příprava dokumentace vyjde minimálně na rok, další minimálně půlrok si na vypracování posudku vyhrazuje ministerstvo životního prostředí, uvedl na zasedání sněmovního hospodářského výboru v minulém týdnu náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Podle něj jde ale o optimistické odhady, uvedená půlroční lhůta pro rozhodování ministerstva životního prostředí rozhodně není nyní pravidlem, dodal.