Podle Rafaje pokutované firmy spolupracovaly při koordinaci účasti ve výběrových řízeních na stavební zakázky ve jmenovaných krajích. Proti pokutám se mohou odvolat.
Úřad případ odhalil v souvislosti s prověřování podnětu a následné řady přepadových šetření, jejichž částečným výsledkem už bylo rozhodnutí z února letošního roku s pravomocnou pokutou 1,66 miliardy korun, která je za kartel nejvyšší v historii. Tehdy dostaly pokutu například Skanska, Strabag nebo Eurovia. Případ ještě není uzavřený, všechny firmy podaly žalobu ke Krajskému soudu v Brně.
Pokud jde o nynější pokutu 278 milionů Kč, ÚOHS v místních šetřeních zajistil řadu dokumentů, které podle něj svědčí o koordinaci postupu firem u jednotlivých zakázek. \"Jde například o e-maily, kterými si zasílaly krycí nabídkové rozpočty, nalezeny byly rovněž nabídkové rozpočty konkurentů uložené v počítači dalšího uchazeče z data předcházejícího podání nabídek,\" uvedl Rafaj. V některých případech podle něj byla zjištěna podstatná podobnost nabídek mezi uchazeči svědčící o jejich koordinaci.
Podle dřívějších informací se ÚOHS zabýval mimo jiné zakázkou z roku 2006 na cyklostezku v části Strakonic zvané Nový Dražejov. Dva na sobě nezávislé zdroje ČTK řekly, že na zakázce se podle ÚOHS domlouvaly mimo jiné brněnská OHL ŽS, Colas nebo Strabag.