Není však zdaleka jisté, zda a kdy stát, případně kraje, soutěže vypíšou, a pokud ano, v jaké formě. Ministerstvo dopravy i některé kraje totiž stále zvažují variantu, že vlaky nakoupí samy a budou je dopravcům pouze pronajímat.
RegioJet Radima Jančury poptává stejné množství vagónů a motorových jednotek jako České dráhy, tedy 50 a 30 kusů. Na rozdíl od státního dopravce poptává o 40 elektrických jednotek více, tedy 60. Od všech výrobců požaduje i kompletní servis.
Zadání je prakticky shodné, s jakým vyrukovaly České dráhy. Jančura chce vagóny pro rychlost 200 kilometrů za hodinu s velkoprostorovým uspořádáním první a druhé třídy, zároveň chce vagóny pro matky s dětmi, vozíčkáře a pro přepravu kol. Cena za 50 vozů se má pohybovat mezi 1,6 a 2,5 miliardami korun, termín dodání je do jednoho roku.
Elektrické jednotky mají být použitelné na obou napájecích systémech, které se v Česku používají. Část jich má být pro 200 a část pro 300 lidí. Jejich cena je mezi 10,8 a 11,8 miliardami korun a termín dodání je do dvou let.
Motorové jednotky mají mít kapacitu 120 a 180 cestujících, jejich cena má být 2,7 až 3,5 miliardy a termín dodání se má pohybovat mezi 15 až 17 měsíci.
Kraje mají s Českými drahami dlouhodobé smlouvy do roku 2019, některé už avizovaly, že je prodlouží do roku 2024. Zatím sice není jisté, jak budou soutěže vypadat a kdo bude nové vlaky vlastnit, jisté však je, že bude možné čerpat na nákup nových vlaků v nejbližších letech dotace okolo 20 miliard korun.