Lidé v ČR loni utratili za fairtradové výrobky kolem 200 mil. Kč

10.05.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 10. května (ČTK) - Lidé v Česku loni utratili za fairtradové výrobky kolem 200 milionů korun. Proti předchozímu roku se suma nezměnila, předtím každý rok rostla. Nejvíc se prodává káva. Na českém trhu produktů, které vznikly za férových podmínek, ale výrazně roste podíl čokolády. Výsledky dnes na tiskové konferenci představila ředitelka organizace Fairtrade Česko a Slovensko Hana Chorváthová.

Káva představuje 61 procent trhu s fairtradovými výrobky v Česku. Loni se jí prodalo 173.215 kilogramů. O rok dřív to bylo 194.231 kilogramů. Za poklesem množství i stagnací celkového českého obratu je podle Chorváthové to, že fairovou kávu přestal v Česku nabízet nadnárodní kavárenský řetězec Starbucks.

\"Trh v Česku je poměrně mladý. Stačí příchod jedné velké společnosti a na obratu se to projeví. Stejné je to při odchodu jednoho hráče,\" uvedla šéfka Fairtrade Česko a Slovensko. Podle ní Slováci loni koupili 44.744 kilogramů fairové kávy, předloni 32.200 kilogramů.

Loni se výrazně zvedl prodej čokolády. Zatímco v roce 2014 se prodalo 7548 kilogramů fairtradových produktů z kakaa, minulý rok to bylo už téměř 46.200 kilogramů. Část tohoto množství představují produkty, které jsou celé z fairtradových surovin, část pak výrobky, kde je fairtradová jen jediná surovina.

Kromě kávy a čokolády Češi kupovali také čaj, který zabíral šest procent českého trhu \"spravedlivých produktů\". Čtrnáct procent připadlo na cukr, sušenky a další potraviny. Prodávala se ale i kosmetika, bavlna či květiny. Čeští a slovenští zákazníci svou útratou přispěli farmářům v Latinské Americe, Africe či Asii na rozvoj jejich hospodářství a komunit částkou 2,2 milionu korun. Celkem ve světě farmářská družstva získala v letech 2013 a 2014 příspěvek z prodeje ve výši 106,2 milionu eur (2,89 miliardy korun). Podpora směřovala k 1,65 milionu zemědělců.

K rozšíření nabídky fairtradových produktů v hotelech, restauracích a kavárnách má přispět nová kampaň Fandíme fairtrade. Zapojily se do ní zatím dvě stovky provozoven. Fairtraidové a místní pěstitele a výrobce pak má podpořit férová snídaně, která se v sobotu uskuteční ve 158 místech republiky.

Obrat v ČR v jednotlivých letech v milionech Kč Rok Obrat 2005 3 2006 10 2007 27 2008 41 2009 50 2010 80 2011 92 2012 113 2013 174 2014 203

Zdroj: Výroční zpráva 2014 - 2015 Fairtrade Česko a Slovensko

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK