Káva představuje 61 procent trhu s fairtradovými výrobky v Česku. Loni se jí prodalo 173.215 kilogramů. O rok dřív to bylo 194.231 kilogramů. Za poklesem množství i stagnací celkového českého obratu je podle Chorváthové to, že fairovou kávu přestal v Česku nabízet nadnárodní kavárenský řetězec Starbucks.
\"Trh v Česku je poměrně mladý. Stačí příchod jedné velké společnosti a na obratu se to projeví. Stejné je to při odchodu jednoho hráče,\" uvedla šéfka Fairtrade Česko a Slovensko. Podle ní Slováci loni koupili 44.744 kilogramů fairové kávy, předloni 32.200 kilogramů.
Loni se výrazně zvedl prodej čokolády. Zatímco v roce 2014 se prodalo 7548 kilogramů fairtradových produktů z kakaa, minulý rok to bylo už téměř 46.200 kilogramů. Část tohoto množství představují produkty, které jsou celé z fairtradových surovin, část pak výrobky, kde je fairtradová jen jediná surovina.
Kromě kávy a čokolády Češi kupovali také čaj, který zabíral šest procent českého trhu \"spravedlivých produktů\". Čtrnáct procent připadlo na cukr, sušenky a další potraviny. Prodávala se ale i kosmetika, bavlna či květiny. Čeští a slovenští zákazníci svou útratou přispěli farmářům v Latinské Americe, Africe či Asii na rozvoj jejich hospodářství a komunit částkou 2,2 milionu korun. Celkem ve světě farmářská družstva získala v letech 2013 a 2014 příspěvek z prodeje ve výši 106,2 milionu eur (2,89 miliardy korun). Podpora směřovala k 1,65 milionu zemědělců.
K rozšíření nabídky fairtradových produktů v hotelech, restauracích a kavárnách má přispět nová kampaň Fandíme fairtrade. Zapojily se do ní zatím dvě stovky provozoven. Fairtraidové a místní pěstitele a výrobce pak má podpořit férová snídaně, která se v sobotu uskuteční ve 158 místech republiky.
Obrat v ČR v jednotlivých letech v milionech Kč Rok Obrat 2005 3 2006 10 2007 27 2008 41 2009 50 2010 80 2011 92 2012 113 2013 174 2014 203
Zdroj: Výroční zpráva 2014 - 2015 Fairtrade Česko a Slovensko