Systém, který rozeznává poznávací značky vozidel a umí i vyhodnotit, která vozidla mají dálniční poplatek zaplacený a která ne, by měl výběr poplatků zvýšit o zhruba desetinu. \"Zvýší se tím především kontrola. Každé auto, které projede, bude kontrolováno,\" řekl ČTK ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Zbyněk Hořelica. Zvýšit by se tak měla platební morálka motoristů, kteří si nyní v řadě případů známku nekoupí a dálnice využívají bez ní.
Na Slovensku, kde by systém zaveden letos, se podle Hořelici výnos z poplatků u osobních aut zvýšil během prvních měsíců o 20 procent. Zatímco technologicky nepředstavuje videotolling problém, jeho brzkému zavedení brání legislativní problémy. Bude totiž třeba změnit zákon o provozu na pozemních komunikacích, zejména proto se zatím počítá se zavedením systému až od roku 2019.
Na zavedení kamerového systému SFDI pracuje několik let. V roce 2013 si nechal zpracovat studii, podle které je tento způsob výběru poplatku lacinější než prodej kuponů. Tehdy fond počítal se zavedením systému od začátku letošního roku.
Loni stát z prodeje kuponů získal 4,42 miliardy korun, o 250 milionů více než rok před tím. Přestože stát dlouhodobě plánuje změnit technologii pro kontrolu zaplacení poplatku, neměl by se měnit způsob, jakým osobní auta za využití dálnic platí. I nadále by si tak lidé měli kupovat časové předplatné, a nikoliv platit za ujeté kilometry, jako vozidla s hmotností nad 3,5 tuny.