Krajský radní Karel Janeček uvedl, že po podrobném prostudování zdůvodnění rozhodnutí úřadu kraj nenašel relevantní argumenty k pozastavení tendru, které by měly oporu v praxi. \"Jako neméně závažný hodnotím fakt, že nám jsou vytýkány věci, které také v ÚOHS přezkoumávaných tendrech na autobusovou dopravu v jiných krajích prošly. Pocit právní nejistoty se po pročtení zdůvodnění ještě prohloubil,\" uvedl Janeček, který uvedl, že řada připomínek a komentářů ÚOHS se kraji zdá zcela odtržená od reality fungování dopravní obslužnosti v krajích.
Podle podaného rozkladu se ÚOHS zásadně odklonil od své stávající rozhodovací praxe. Kraj tvrdí, že zadávací podmínky všech krajů jsou velmi podobné a zatímco některé konkrétní podmínky jsou u tendru v Královéhradeckém kraji podle ÚOHS netransparentní nebo diskriminační, u jiných krajů ale žádné podobné pochybení neshledal.
Kraj také upozorňuje na kritiku úřadu, že hejtmanství vyšlo v některých otázkách vstříc dopravcům, například u hrazení nákladů za objížďky. \"Ačkoli dle zákona dopravcům za případné objížďky nenáleží žádné kompenzace, kraj se rozhodl jim hradit náklady za objížďky trvající déle než 14 dnů. Dle antimonopolního úřadu náklady za takové objížďky nelze spočítat. V případném novém zadávacím řízení tak bude kraj zřejmě nucen nehradit dopravcům za objížďky žádné náklady, aby vyhověl požadavkům úřadu. A to se opět setká s nevolí dopravců potažmo odborů a jsme v začarovaném kruhu zpět,\" uvedl Janeček.
Kraj v rozkladu také upozorňuje na to, že úřad zadávací podmínky zakázky přezkoumával několikrát již na přelomu roku, přičemž žádné porušení zákona v nich nespatřil a správní řízení nezahájil. Zadávací podmínky tendru, který měl vybrat dopravce pro léta 2017 až 2026, kritizují autobusové odbory. Námitky proti tendru podaly i některé dopravní společnosti.
Hradecký kraj již dříve uvedl, že termín 31. července 2016 jako nejzazší datum pro uzavření smluv s vítězi se nestihne dodržet. Pokud by byl tendr zrušen, mohl by kraj firmy pro zajištění autobusové dopravy od 1. ledna 2017 dočasně vybrat zjednodušenou soutěží, takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění. Prodloužit smlouvy nynějším dopravcům není podle kraje možné.
Antimonopolní úřad již začátkem dubna tendr předběžným opatřením zastavil, čímž kraji znemožnil otevření obálek s nabídkami, které bylo naplánováno na 5. dubna. Kraj rozhodnutí úřadu o zastavení tendru označil za nezákonné a podal proti němu rozklad. Tendr nabral velké zpoždění. Kraj soutěž vypsal loni 17. září. Obálky s nabídkami se měly původně otevírat již 8. prosince. Termín pak byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci posouván.
Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nepravomocně zrušené soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem nebo také jen jedna.