Internetové obchody dnes například v různých státech EU někdy umožňují nakupovat jen lidem, jejichž počítače se nacházejí v daném státě, či jejichž kreditní karta byla vydaná v dané zemi. Někdy je rovnou přesměrují do obchodu v jejich vlastní zemi, kde ovšem stejné zboží může být nabízeno za jiných a horších podmínek.
\"Nikdo by nepřijal, kdybychom v Evropě museli před vstupem do obchodního domu ukazovat občanský průkaz. Ale přesně to se děje na internetu,\" poznamenala eurokomisařka pro vnitřní trh a podnikání Elžbieta Bieńkowská.
Nově navržená pravidla proto při koupi zboží či služby v jiné zemi unie - na internetu i v běžných obchodech - zakazují odlišné podmínky, tedy ceny, slevy či okolnosti platby. Podobná diskriminace nemá podle komise \"na jednotném trhu místo\". Nyní podle komise na internetu v jiné unijní zemi nakupuje jen 15 procent zákazníků, kteří celosvětovou síť využívají.
\"Mnozí lidé s nakupováním na internetu váhají neboť neznají svá práva nebo si myslí, že je složité je zajistit,\" poznamenala Jourová. Ráda by prý byla, kdyby zákazníci nakupovali on-line se stejnou důvěrou, jako nakupují v běžných obchodech.
Komise proto dnes také přišla s novými pravidly pro přeshraniční doručování balíčků, které právě s nakupováním přes internet souvisí. Zákazníci i prodejci si podle komise v současnosti často stěžují na vysoké ceny, které nemají souvislost s reálnými náklady na transport do jiné unijní země.
Podle komise jsou někdy až pětinásobné a to znamená výrazné komplikace především pro střední a malé firmy, které si jen těžko s poštou vyjednají lepší podmínky. \"Chceme zlepšit průhlednost tarifů a dohled nad nimi,\" vysvětlila Bieńkowská.
Mezi navrženými novinkami je také posílení pravomocí odpovědných úřadů v členských zemích EU tak, aby v oblasti internetového nakupování měly větší možnosti chránit práva zákazníků. Měly by tak dostat například možnost kontroly, zda internetové obchody skutečně ukončily blokování. A mohly by rychle zasáhnout například proti podvodným stránkám.