Delší než standardní čtyřleté období, na něž se smlouvy obvykle uzavírají, umožní lépe kompenzovat významnější výkyvy počasí v jednotlivých sezonách a dodavatel může pro delší období lépe kalkulovat náklady, což se odrazí v případném snížení nabídkových cen, uvedl v materiálu úřad. Zároveň očekává, že se kvůli prodloužení lhůty přihlásí více uchazečů.
Se soutěžemi na nového správce silnic ministerstvo dopravy loni neuspělo. Tendry zastavil v létě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě stížnosti Správy a údržby silnic Vysočiny. Hodnota loňské zakázky na údržbu v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině činila 1,3 miliardy korun.
V současnosti je systém zimní údržby silnic první třídy roztříštěný a komplikovaný. Část údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro některé regiony vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vysoutěžilo samo ministerstvo dopravy. V dalších 21 oblastech, kterých se týkala loňská zrušená veřejná řízení, pak musel úřad zadat zakázky dosavadním správcům napřímo.
Kromě varianty soutěží, které by vypisovalo Ředitelství silnic a dálnic, ministerstvo v materiálu navrhlo další dvě alternativní řešení údržby silnic po roce 2017. První z nich je převedení povinnosti péče o silnice prvních tříd na kraje, které jsou jejich vlastníky a které už v současnosti pečují o silnice druhých a třetích tříd. Druhou možností je pak rozšíření kapacit Ředitelství silnic a dálnic, které vlastními silami spravuje dálniční síť, tak, aby do své správy mohla tato státní organizace zahrnout i silnici první třídy. Ministerstvo i po meziresortním připomínkovém řízení preferuje první uvedenou variantu.
Proti zadávání údržby formou veřejné soutěže vypisované ministerstvem dopravy se stavějí především kraje, které jsou zpravidla zřizovateli místních správ údržby silnic. Na komplikace s vypisováním tendrů na zimní a běžnou údržbu silnic narazilo ministerstvo i během předchozího vládního projednávání. Návrh se na jednání kabinetu několikrát vracel, koncem loňského ledna jej ministři zamítli. Tehdy šéf resortu Ťok uvedl, že se o souhlas vlády pokusí opětovně pouze s kosmetickými úpravami v parametrech, což se mu podařilo o dva měsíce později.
cfr rot