Ministerstvo dopravy připravuje tendry na údržbu silnic

26.05.2016 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 26. května (ČTK) - Ministerstvo dopravy připravuje tendry na zimní a běžnou údržbu silnic prvních tříd. Vítězové ve 14 chystaných soutěžích by měli odpovědnost za stav silnic prvních tříd převzít příští rok v květnu, smlouva má být uzavřena na dobu neurčitou s možností výpovědi po čtyřech letech. Počítá s tím návrh ministerstva dopravy, který šéf resortu Dan Ťok (za ANO) představí vládě na pondělním zasedání.

Delší než standardní čtyřleté období, na něž se smlouvy obvykle uzavírají, umožní lépe kompenzovat významnější výkyvy počasí v jednotlivých sezonách a dodavatel může pro delší období lépe kalkulovat náklady, což se odrazí v případném snížení nabídkových cen, uvedl v materiálu úřad. Zároveň očekává, že se kvůli prodloužení lhůty přihlásí více uchazečů.

Se soutěžemi na nového správce silnic ministerstvo dopravy loni neuspělo. Tendry zastavil v létě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na základě stížnosti Správy a údržby silnic Vysočiny. Hodnota loňské zakázky na údržbu v Libereckém, Středočeském, Královéhradeckém, Zlínském kraji a na Vysočině činila 1,3 miliardy korun.

V současnosti je systém zimní údržby silnic první třídy roztříštěný a komplikovaný. Část údržby zajišťují krajské Správy a údržby silnic na základě smlouvy s ministerstvem dopravy. Pro některé regiony vypsala tendry státní příspěvková organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a pět oblastí už dříve v rámci pilotního projektu vysoutěžilo samo ministerstvo dopravy. V dalších 21 oblastech, kterých se týkala loňská zrušená veřejná řízení, pak musel úřad zadat zakázky dosavadním správcům napřímo.

Kromě varianty soutěží, které by vypisovalo Ředitelství silnic a dálnic, ministerstvo v materiálu navrhlo další dvě alternativní řešení údržby silnic po roce 2017. První z nich je převedení povinnosti péče o silnice prvních tříd na kraje, které jsou jejich vlastníky a které už v současnosti pečují o silnice druhých a třetích tříd. Druhou možností je pak rozšíření kapacit Ředitelství silnic a dálnic, které vlastními silami spravuje dálniční síť, tak, aby do své správy mohla tato státní organizace zahrnout i silnici první třídy. Ministerstvo i po meziresortním připomínkovém řízení preferuje první uvedenou variantu.

Proti zadávání údržby formou veřejné soutěže vypisované ministerstvem dopravy se stavějí především kraje, které jsou zpravidla zřizovateli místních správ údržby silnic. Na komplikace s vypisováním tendrů na zimní a běžnou údržbu silnic narazilo ministerstvo i během předchozího vládního projednávání. Návrh se na jednání kabinetu několikrát vracel, koncem loňského ledna jej ministři zamítli. Tehdy šéf resortu Ťok uvedl, že se o souhlas vlády pokusí opětovně pouze s kosmetickými úpravami v parametrech, což se mu podařilo o dva měsíce později.

cfr rot

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK