Jasné prvenství Číny je dáno především nesrovnatelně levnější pracovní silou, které žádná z evropských zemí nemůže konkurovat. Němci jsou sice známí kvalitou svých výrobků, ale ta je zpravidla vykoupena vysokou cenou. Výhodou Pobaltí je zejména strategicky blízká poloha Švédsku, což platí zčásti i o Polsku. Polsko ve srovnání s Českou republikou nabízí nižší ceny výrobků, avšak za cenu výrazně horší kvality zboží. „Takhle dobré umístění je známkou nejen kvality českých výrobků, ale i cíleného budování positioningu a image českých firem na švédském trhu. O tom, zda u švédských nákupčí uspějete nebo ne, nerozhoduje jen samotná cena výrobku, ale i jeho prezentace a posilování značky na trhu. Důkaz lze spatřovat v tom, že česká republika nechala daleko za sebou i tak ekonomicky dravé země jako jsou Taiwan a Indie. V tom vidím nezastupitelnou úlohu agentury CzechTrade a jejich zástupců ve Švédsku – to je naše poslání,“ říká generální ředitelka CzechTrade Jitka Hanzlíčková.
Průzkumy potvrzují, že Česká republika u Švédských nákupčí stále stoupá v hodnotovém žebříčku, proto lze očekávat, že ČR zůstane v popředí jejich zájmu i v budoucnu. Fakt, že Švédsko v poslední době akceptuje stále větší počet exportérů ze stále většího počtu zemí, poukazuje na vnitřní tlaky švédské ekonomiky - švédské výrobní podniky se potýkají s vysokou cenou práce, výrobními náklady a klesající konkurenceschopností. Celých 41 % dotázaných nákupčích se shoduje, že v dlouhodobém pohledu nebudou švédské podniky schopné čelit levnějším výrobkům z Asie a také nových členských zemí EU včetně České republiky. Tento trend se prosazuje i navzdory vrozené konzervativnosti švédských spotřebitelů a švédskému cítění - "vše švédské je nejlepší". Švédsko se stále více stává konzumní zemí a i přes velké národní cítění zůstává rozhodujícím faktorem cena zboží v relaci s kvalitou.
Výsledky, TOP 10:
- Čína
- Polsko
- Estonsko
- Německo
- Litva
- Česká republika
- Indie
- Lotyšsko
- Taiwan
- Rusko