\"Meziroční rozšíření přebytku v národním pojetí o víc než devět miliard korun vytváří dobrý základ pro kladný příspěvek zahraničního obchodu k meziročnímu růstu HDP ve druhém čtvrtletí,\" uvedl hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.
Drobným stínem na jinak dobrých datech zůstává podle něj zvyšující se závislost tuzemských exportérů na poptávce po dopravních prostředcích v Evropě. \"Tato závislost znamená riziko prudkého zpomalení české ekonomiky v případě cyklického výpadku poptávky po autech,\" poznamenal.
Také podle Petra Dufka z ČSOB mají hlavní zásluhu na přebytku obchodní bilance automobilky, díky nimž si tempo exportu udrželo svůj náskok před importem. \"Celkově sice nárůsty vývozu nejsou aktuálně až tak oslnivé, ale přece jenom se jarní čísla ještě stále porovnávají s velmi silným statistickým základem z úvodu loňského roku,\" připomíná Dufek. Na straně dovozu i tentokrát zafungovala vyšší domácí poptávka a současně i levnější ropa a pohonné hmoty, dodal.
Pro nejbližší období analytici předpokládají udržení solidního růstu exportu, a to opět díky dopravním prostředkům. Střednědobý výhled zůstává podle Sobíška nejistý. \"Jako klíčové se jeví, zda dojde dříve k investičnímu oživení ve světě, které zlepší výkonnost exportérům strojírenského zboží, nebo zpomalí poptávka po autech, což zbrzdí v tuzemsku nejdynamičtěji se rozvíjející exportní odvětví,\" poznamenal.
Podle Dřímala by sice měly vzrůst díky vyšší domácí spotřebě také dovozy, jejich tempo ale bude nižší než u exportů. \"Brzdit je totiž bude propad investic v české ekonomice, které jsou dovozně velmi náročné,\" míní Dřímal.
Přebytek zahraničního obchodu by měl letos podle prognózy Komerční banky dosáhnout rekordní hodnoty 473,5 miliardy korun v přeshraniční metodice.
fsl mal