Na pojistném vybrala ČP loni kolem 26,8 miliardy, tedy zhruba o půl miliardy méně než předloni. To bylo způsobeno zejména poklesem na trhu životního pojištění. V letošním roce tento trend pokračuje. Souvisí hlavně s připravovanou regulací (zavádění směrnice Solvency 2) a chystanou legislativou, která se týká především omezení provizí zprostředkovatelů.
Naopak v neživotním pojištění pokračuje pozitivní vývoj, který v pojištění vozidel (havarijní pojištění a povinné ručení) táhnou rekordní prodeje nových i ojetých vozidel. Dobře se vyvíjí i pojištění majetku, jak občanů, tak podnikatelů. \"V neživotním pojištění jsme optimisté,\" dodal Jankovič.
Kroupy způsobily klientům ČP za poslední měsíc škody okolo čtvrt miliardy Kč. Další škody za zhruba sto milionů Kč zapříčinily lokální bleskové záplavy, vichřice a také jarní mráz. Právě lokální bleskové záplavy se podle Jankoviče staly v poslední době \'fenoménem\'. Více než polovinu nahlášených škod pojišťovna vyřešila, u některých se ještě čeká, až opadne voda. \"Vývoj pro rok 2016 zatím není tak pozitivní, jako byl loni. Počasí zkrátka neumíme zregulovat,\" podotkl.
Jankovič nečeká, že by letošní rozmary počasí, které postihly i další země v Evropě, zvedly ceny pojistek v majetkovém pojištění. V povinném ručení roste počet i objem pojistek, ale průměrná cena pojištění se podle něj na trhu stále snižuje o dvě až tři procenta. Navíc dynamicky rostou škody na zdraví, škody na majetku se zvyšují mírněji. \"Trh povinného ručení se tak dostává do stavu, kdy je celkově ztrátový. Předpokládám proto, že pro některé řidiče přijde úprava cen směrem nahoru,\" odhadl.
ČP a Generali, které patří do skupiny Generali CEE Holdingu, stále působí samostatně. ČP je podle Jankoviče spíše tradiční rodinnou pojišťovnou se širokým spektrem služeb a produktů, Generali se více zaměřuje na mladší a dynamičtější zákazníky. \"Na vnímání značek pracujeme, přizpůsobujeme tomu i marketingovou komunikaci. Změna chvíli trvá, je to běh na delší trať,\" poznamenal.
Hlavním novým trendem, který výrazně ovlivní pojišťovnictví, jsou nové technologie. Ty se podle něj projeví například ve vývoji samořiditelných automobilů. U bytů a domů to zase budou různé snímače, které budou aktivně chránit majetek. Pravděpodobně se tak sníží počet pojistných událostí.
Pojišťovny by se tak měly měly více orientovat na zvýšení komfortu pro klienty a rozvoj dalších asistenčních služeb. ČP například používá v likvidaci škod vlastní drony. U zdravotní péče je trendem rozvoj asistenčních služeb. \"Už dnes jsme schopni prostřednictvím speciální aplikace posílat údaje o tom, kdy dítě vyrazilo na cestu a kdy dorazilo do cíle. Podobnou asistenci mohou využít i senioři. To je oblast, kam pojišťovny všeobecně půjdou,\" nastínil budoucnost pojišťovnictví.
Česká pojišťovna je největší tuzemskou pojišťovnou s tržním podílem 23,1 procenta. Má přes tři miliony klientů a spravuje osm milionů pojistných smluv. Je součástí skupiny Generali, jednoho z největších poskytovatelů pojištění v Evropě a největší evropské životní pojišťovny.