"Z výsledků kontrol vyplývá, že při každém třetím nákupu výrobku nebo služby dochází ze strany prodávajícího k porušení některého ze zákonů dozorovaných ČOI," řekla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová. Dodala, že v prvním čtvrtletí letošního roku pracovníci ČOI navíc zakázali prodej 250.000 kusů různých výrobků v hodnotě přibližně deset milionů korun, které nesplňovaly podmínky pro uvedení na trh.
ČOI proto pro obchodníky a jejich profesní sdružení pořádá vzdělávací akce. Například v závěru dubna se tohoto školení zúčastnili zástupci několika obchodních firem včetně obchodních řetězců Carrefour a Tesco. "Vzdělávací akce byla zaměřena na poskytnutí uceleného souboru informací, které umožní nákupčím těchto společností rozpoznat rizika již při výběru sortimentu některých stanovených výrobků," uvedla Fléglová.
Školení se podle Fléglové týkalo letního zboží určeného pro sport a volný čas, jako jsou například sportovní potřeby, potřeby pro kempování a pobyt v přírodě, různé dopravní prostředky či nářadí pro zahradu. Odborníci s obchodníky hovořili také o osobních ochranných prostředcích, mezi které patří sluneční brýle, přilby nebo chrániče.
"Cílem ČOI je zejména ochrana trhu a tím i spotřebitele. Snažíme se o maximální prevenci před nebezpečím, aby se na český trh dostávaly nebezpečné výrobky nebo výrobky se zvýšenou mírou rizika pro uživatele," podotkla Fléglová.
ČOI v loňském roce zvýšila počet kontrol o více než 3000 na 58.361 a zhruba ve třetině z nich zjistila porušení některého ze zákonů, na jejichž dodržování dohlíží. Podíl zjištěných případů porušení zákona však v posledních letech klesá. Předloni činil 33,9 procenta a nejvyšší byl v roce 1997, kdy různé prohřešky prokázalo 63 procent kontrol ČOI.