Ministr se v pátek minulý týden potkal se zástupci Ústavu struktury a mechaniky hornin AV ČR, který vypracoval studii příčin sesuvu. Podle jejich dřívějšího vyjádření jí chybně interpretoval.
\"Nedorozumění ohledně interpretace jsme si vysvětlili. Není žádný rozpor mezi ministerstvem dopravy a ústavem struktury a mechaniky hornin. Příčinou sesuvu byly nadměrné srážky a činnost kamenolomu Dobkovičky s nedostatečným odvodněním srážek,\" uvedl Ťok.
Podle ministra nelze říci, že na úseku mezi Bílinkou a Řehlovicemi další sesuv nehrozí, ale jeho nebezpeční není akutní. \"Jsme schopni dálnici zabezpečit tak, aby se sesuvy daly eliminovat, chceme aby desítky miliard korun nepřišly vniveč,\" dodal Ťok.
Ředitel ústavu Josef Stemberk podotkl, že o tom, že je svah nestabilní, se vědělo od 60. let minulého století. Podobně nestabilní je podle něj ale velká část Česka a přesto se v těchto lokalitách staví. Jako příklad uvedl dálnici R10 u Mladé Boleslavi. Nestabilní horninu podle něj nebrala v potaz studie EIA pro povolení těžby v kamenolomu, ale ani příprava dálnice. \"K zavalení dálnice došlo v nezajištěném zářezu, kdyby byl zajištěn, tak by samotná komunikace nebyla zavalena,\" dodal.
Státní organizace Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty podaly na firmu Kámen Zbraslav, která je majitelem lomu, žalobu počátkem června. Stát přitom vychází ze znaleckého posudku, který za viníka sesuvu označil právě kamenolom. Škoda, jejíž náhrady se stát žalobou domáhá, dosahuje podle ministra zhruba miliardu korun. Firma závěry ministerstva odmítla.
jsa mal