Čeští výrobci by se měli podle generálního ředitele Alty Bronislava Šimka na základě dohody s odběratelem podílet nejméně na 50 procentech dodávek, o zbývajících 150 milionů eur se české firmy mohou ucházet v konkurenci se západoevropskými výrobci ve vypsaných tendrech. Není tak vyloučeno, že podíl českých dodavatelů bude vyšší. "Záleží to na ceně nabízených výrobků," řekl HN Šimek.
Podle odborníků jde o jednu z největších zakázek strojírenských firem pro Rusko. "Je to skutečně významný kontrakt, 150 milionů eur je jednodenní export celé České republiky," cituje deník náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Tlapu.
Na zakázkách se bude podílet například TOS Kuřim, Kovosvit, ŽĎAS či CETOS. "Pro naši firmu je tato zakázka prioritní. Může nám zajistit práci na dva až tři roky," řekl HN předseda představenstva TOS Kuřim Petr Polák.
Uralvagonzavod, který má v Rusku jen v dodávkách vagonů 41procentní podíl a zaměstnává 35 tisíc lidí, chystá komplexní modernizaci strojů a zařízení pro výrobu vagonů, ale i další výrobní provozy. Rámcová smlouva mezi Altou a Uralvagonzavodem bude naplňována jednotlivými individuálními kontrakty v příštích třech letech. První z nich mají být podepsány během příštích dvou měsíců.
Financování celého projektu je připravováno s Českou exportní bankou, Citibank Praha, EGAP na české straně, Transkreditbankou na ruské straně, píšou Hospodářské noviny.