Kolem plánu ministerstva zadat tříletou správu systému za šest miliard korun Kapschi bez výběrového řízení panují pochybnosti. Tento postup nedávno vládě nedoporučila pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky s tím, že pro zadání zakázky bez tendru kvůli nedostatku času není zákonný důvod. Podle rady si totiž za zpoždění způsobilo ministerstvo dopravy samo. Proti tomu se ale ohradil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
\"Vykládat zákon takovým způsobem, že ministerstvo nemůže napravit staré chyby, tak mně to přijde, že to má blízko k právnímu nihilismu,\" uvedl dnes Ťok. Zároveň zopakoval, že zpoždění ve výběru pokračovatele způsobily už špatně uzavřené smlouvy před deseti lety, kvůli kterým nyní nemá ministerstvo dopravy právo poskytnout zájemcům o mýtnou zakázku před vypršením smlouvy s Kapschem řadu důležitých dat, bez kterých není možné provoz mýtného systému řádně vysoutěžit.
\"Mám pocit, že pan ministr Ťok se nepohnul ani o centimetr v této věci za celou dobu, kdy je ve funkci,\" řekl dnes ČTK Sklenák. Podle něj je situace vážná a hrozí velké škody.
Podle místopředsedy hnutí ANO Jana Volného chce mít koalice vše pod kontrolou tak, aby se od ledna příštího roku mýto vybíralo. \"Pan ministr dopravy nás ujišťuje, že je všecko v pořádku,\" řekl ČTK Volný.
Přestože pracovní skupina nedoporučila vládě ministerský návrh ke schválení, podle Ťoka není pravděpodobné, že by kabinet řízení s Kapschem skutečně zastavil. To by totiž znamenalo, že se od příštího roku nebude vybírat na českých silnicích mýtné. Kromě zhruba desetimiliardového výpadku by pak hrozilo, že silnice zaplaví kamiony z celé Evropy, jejichž majitelé nezpoplatněnou trasu rádi využijí, dodal.
Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.