Desetiletá smlouva na správu mýtného systému vyprší na konci letošního roku. Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku, protože řádný tendr už není možné stihnout. Ministři dnes měli o mýtu jednat na zasedání vlády, bod ale odložili na pondělí a o tématu diskutovaly dvě hodiny koaliční špičky.
Birke novinářům řekl, že k tomu, aby se z Ťokova návrhu stala \"průchozí varianta\", musí mít od ministerstva pro místní rozvoj pozitivní stanovisko. Pracovní skupina pro transparentní veřejné zakázky při tomto ministerstvu už ale přijetí návrhu nedoporučila.
Ťokův návrh kritizovaly začátkem týdne ČSSD a KDU-ČSL. Členové vlády mají podle informací ČTK obavy i z trestněprávních důsledků, pokud by schválili postup, který by se ukázal být v rozporu se zákonem.
Druhou variantou podle Birkeho je, že vláda v pondělí vezme Ťokův postup pouze na vědomí s tím, že záležitost je plně v kompetenci ministra dopravy. V úvahu pak přichází i zavedení papírových kuponů pro výběr mýta, v takovém případě ale lze očekávat ztráty na výběru přibližně ve výši 40 procent, uvedl Birke. Další možností je přijmout speciální zákon, podle kterého by mýto nevybíral Kapsch, ale stát, dodal poslanec.
Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard, přičemž za loňský rok to bylo 9,7 miliardy Kč.