Čikl: Letošní AUTOSALON bude plný novinek

23.05.2005 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

Začátkem června startuje v Brně největší tuzemský automobilový veletrh Autosalon 2005. Letošní rok je pro domácí motoristy významný. Na co všechno se návštěvníci Brna mohou těšit jsme se ptali Jiřího Čikla, manažera Autosalonu 2005.

Česká republika se stává centrem automobilové Evropy. Na co se tedy můžeme těšit na letošním veletrhu Autosalon začátkem června v Brně?
AUTOSALON Brno 2005 je vrcholným místem, kde se může veřejnost seznámit s novinkami výrobců osobních automobilů. Kromě expozic předních světových automobilek mohou návštěvníci veletrhu vidět novinky z oblasti tuningu, náhradních dílů a servisní techniky. Tuningu, který je stále populárnější, zejména mezi mladými lidmi, bude věnována také část doprovodného programu. Poprvé se v ČR se svými expozicemi budou prezentovat značky jako AMG, Brabus, Carlson nebo Schnitzer. Vystavované díly pro tuning bude možno zakoupit v části nazvané Tuning Shop. 4. a 5. června se navíc stane svátkem pro všechny motoristické fanoušky díky příležitosti navštívit nejen AUTOSALON, ale také Autodrom Brno, kde proběhne  závod prestižního Německého mistrovství cestovních vozů – DTM, za účasti hvězd formule 1, jako jsou Mika Häkinnen nebo Heinz Harald Frentzen. Vstupenka na DTM opravňuje o víkendu i k volnému vstupu na veletrh AUTOSALON. Propojením těchto akcí vznikne „Super auto víkend v Brně“.

Francie má automobilovou Paříž, Švýcarsko Ženevu. Pro Českou republiku je tedy centrem automobilových výstav Brno?
Brno se skutečně stalo v průběhu minulých deseti let centrem automobilových výstav nejen pro Českou republiku, ale pro celý region střední a východní Evropy. AUTOTEC a AUTOSALON jsou zahrnuty do kalendáře nejvýznamnějších výstav Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A.

Letošní rok je ve znamení oslavy 100 let motoristických výstav. Bude tomuto významnému výročí věnována v Brně pozornost?
Toto významné výročí je přirozeně jedním z  témat  letošního AUTOSALONu. Historii je věnován pavilon H s  doprovodnou expozicí Automobilka tří století, oslavující 100 let výroby automobilů v mladoboleslavské automobilce Škoda Auto.

Na co se, kromě této výstavy, mohou těšit příznivci automobilů ? Co byste jim doporučil shlédnout?
Na příznivce  automobilů čeká množství  reprezentativních expozic, s celou řadou  novinek a studií vozů budoucnosti. Návštěvníci by si neměli nechat ujít prezentaci skupiny VW Group, včetně prezentace posledních modelů vozů Škoda. Letos se poprvé představí na 8000 metrech čtverečních nového pavilonu F.

Je připraven i program, když na brněnské výstaviště vyrazí celá rodina?
Doprovodný program veletrhu AUTOSALON je připraven tak, aby se bavila celá rodina. Děti a mládež jistě ocení atraktivní „Svět zábavy“ v pavilonu E a  jeho okolí. Součástí tohoto projektu  bude závodní okruh motokár, obří autodráhy, rádiem řízené modely, herna playstation a mnoho dalších atrakcí a soutěží. Ženy se mohou zúčastnit třetího celostátního setkání řidiček nebo bezplatných kondičních jízd. Mladší motoristé ocení komponovaný program Tuning Parade, ve kterém se budou střídat výstupy populárních umělců s prezentacemi firem, působících v této velmi populární oblasti.

Součástí významných veletrhů je i odborný doprovodný program. Je připraven i pro letošní veletrh Autosalon?
Odborný doprovodný program obsáhne celou šíři oboru automobilismu. V rámci tohoto programu proběhne mimo jiné odborný seminář věnovaný problematice pohonných hmot a maziv, konference věnovaná řízení a rozvoji firemních vozových parků nebo konference Evropského výboru pro kovárenský průmysl. Dalšími tématy akcí doprovodného programu budou logistika, bezpečnost automobilové dopravy, a perspektivy automobilového průmyslu a pod.

Bezpečnostní situace na silnicích v České republice není nikterak růžová. Podílí se největší český automobilový veletrh i na této oblasti?
Bezpečnost silničního provozu je jedním ze stěžejních témat AUTOSALONu Brno 2005. Zajímavou novinkou z oblasti prevence dopravních nehod je zahájení informační služby pro uživatele dálnice D1 z Prahy do Brna současně se zahájením našeho veletrhu. Při cestě na AUTOSALON budou moci motoristé jedoucí po D1 vidět letadla, která budou nepřetržitě monitorovat průjezdnost dálnice a upozorňovat na nebezpečné úseky. Novinkou je také partnerství veletrhu AUTOSALON Brno s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR, které na našem veletrhu představí svoji činnost a bude prezentovat program rozvoje dálniční sítě. Kromě akcí odborného doprovodného programu, jako je odborná konference o zavádění nových technologií pro zvyšování bezpečnosti silniční dopravy a konference analytiků dopravních nehod, je připravena celá řada  preventivních akcí zaměřených na děti a mládež. Děti si budou moci vyzkoušet své znalosti a dovednosti na dopravním hřišti. Na mládež je zaměřen projekt „The Action“, který využívá silné emotivní působení následků nehody nejen na viníky nehody. 

V České republice se ročně obmění pouze 4 % vozového parku, zatímco ve starých zemích EU je to okolo 8 %. Jaké je vaše stanovisko k této situaci?
Kampaň na podporu nákupu nových  vozů je dalším tématem letošního AUTOSALONu Brno. Bude  zaměřena na přednosti nových vozů a zdůraznění rizik spojených s koupí ojetin.

Zmínil jste i problematiku stáří vozového parku. Jaká jsou aktuální čísla?
Statisticky je zjištěno, že ČR má oproti ostatním zemím Evropské unie značně přestárlý vozový park. Průměrný věk osobních vozidel v ČR je 13 a půl roku a všech registrovaných vozidel dokonce 16 a půl roku. V zemích Evropské patnáctky se průměrný věk pohybuje mezi 8-10 lety.

Hovořil jste o tom, že máme jeden z nejstarších vozových parků v EU. Jaký vliv má takto starý vozový park na životní prostředí?
Vývoj automobilů se již dlouhá léta ubírá mimo jiné cestou snižování škodlivého dopadu automobilismu na životní prostředí. Například použití katalyzátoru snižuje obsah emisí CO až patnáctkrát. Zastaralé vozy tedy znečišťují životní prostředí především nesrovnatelně vyššími emisemi. Další riziko způsobují jako potenciální, těžko odstranitelný odpad.

Zpátky k samotnému veletrhu. Máte již konkrétní čísla, údaje a statistiky jak bude letošní ročník vypadat? Setkáme se zde se všemi automobilovými společnostmi, které jsou zastoupeny v České republice?
Milovníci osobních automobilů se mohou těšit na prezentaci automobilových novinek a zajímavostí v obsahu a kvalitě obvyklém na nejprestižnějších veletrzích v Evropě. Málokdy se podaří přivítat kompletně na jednom veletrhu všechny automobilové společnosti. Z celkového počtu 25 členů Sdružení dovozců automobilů uvidíme expozice 22 společností.zastupujících téměř 40 značek automobilů, pochopitelně nebudou chybět poslední modely vozu Škoda.

Čekají nás i světové novinky, které budou poprvé představeny právě v ČR?
Na návštěvníky čeká několik desítek novinek a studií vozů budoucnosti. Poprvé v ČR se setkáme s prezentací atraktivních značek Cadillac a Corvette. Můžeme jistě očekávat světové novinky dalších výrobců, kteří je poprvé představí novinářům 2. června.

Oblíbenou činností je i možnost vyzkoušet si vybraný vůz „naživo“. Budou se moci návštěvníci projet v některém z vozidel, které bude na veletrhu vystaveno?
Na volných plochách v okolí pavilonu Z budou připraveny flotily testovacích vozů vystavujících  značek. Předpokládáme, že zájemci o testovací jízdy budou spokojeni, protože  na ně bude čekat přibližně 100 vozů.

Záštitu nad veletrhem Autosalon převzala Mezinárodní organizace výrobců automobilů O.I.C.A., která brněnský Autosalon zařadila na svůj kalendář vybraných prestižních mezinárodních výstav. Znamená to, že Autosalon patří ke světové špičce pořádaných veletrhů?
Můžeme říci, že zahrnutím AUTOSALONu Brno do kalendáře mezinárodních výstav O.I.C.A. se tento veletrh řadí mezi světovou špičku.  Své produkty vystavují přímo výrobci, prostřednictvím svých českých importérů, čímž je zaručena nejvyšší úroveň jednotlivých  expozic.

Kdybyste si měl osobně vybrat jednu konkrétní automobilku, jejíž prezentaci byste chtěl shlédnout, která by to byla?
Všechny expozice budou bezesporu zajímavé, pro mne osobně je lákadlem příchod legendární značky Cadillac do Evropy.

Děkujeme za rozhovor
Pavel Nesejt, Finance.cz

Jiří Čikl se narodil 6.října 1954. Promoval na automobilové katedře VUT Brno. Studium završil postgraduálním kursem na Ústavu soudního inženýrství. Od roku 1979 pracoval ve vývojové oddělení Škody Auto Mladá Boleslav. Poté v servisní síti. Od roku 1992 je členem týmu veletrhů AUTOTEC/AUTOSALON.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: INTERVIEW