Snížení sazeb
Navrhovaná změna má snížit sazby v prvním a druhém pásmu s cílem zmenšit daňové zatížení všech skupin poplatníků. Nejvíce se návrh zaměřuje na nízko a středně příjmové skupiny.
Změny jsou uvedeny v tabulce, kde je vidět i dosavadní platná pásma:
Pásmo | Platná pásma (Kč) | Současná sazba (%) | Návrh pásem (Kč) | Nová sazba (%) |
---|---|---|---|---|
1 | 0 - 109 200 | 15 | 0 - 121 200 | 12 |
2 | 109 200 - 218 400 | 20 | 121 200 - 218 400 | 19 |
3 | 218 400 - 331 200 | 25 | 218 400 - 331 200 | 25 |
4 | 331 200 - ... | 32 | 331 200 - ... | 32 |
Sleva na dani
Dalším návrhem, který zasáhne všechny poplatníky je zrušení nezdanitelné části daně a zavedení slev na dani. Tato změna má zajistit, aby každý poplatník získal stejnou daňovou výhodu, a to bez ohledu na výši svých příjmů. Jestliže se návrh uzákoní, pak dojde k výraznému snížení daňového zatížení hlavně u nízkopříjmových skupin poplatníků.
Slevy na dani jsou v následujících výších:
Stávající nezdanitelná část základu daně | Roční výše nezdanitelné části (v Kč) | Navrhovaná sleva (ročně v Kč) |
---|---|---|
na poplatníka (základní) | 38 040 | 7 200 |
na dítě (již nyní sleva a bonus) | - | 6 000 |
na vyživovanou manželku/manžela | 21 720 | 4 200 |
na partnera ZTP/P | 43 440 | 8 400 |
částečný invalidní důchod | 7 140 | 1 500 |
plný invalidní důchod | 14 280 | 3 000 |
ZTP/P | 50 040 | 9 600 |
student | 11 400 | 2 400 |
Zvýšení výdajových paušálů
U příjmů, které plynou z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti a u příjmů z pronájmu (§ 6 a § 9) dojde ke zvýšení výdajů paušálů a jejich sjednocení na 50 %. Díky této změně se očekává vyšší využívání tohoto institutu, což by mělo být oboustranně výhodné zejména v důsledku snížení administrativy a časové náročnosti, a to jak u poplatníků, tak i u správců daně.
Pořízení registračních pokladen
Jedná se o poskytnutí slevy na dani při pořízení registračních pokladen nebo technickém zhodnocení. Uvedené opatření by mělo ulevit podnikatelům při zavádění registračních pokladen do praxe.
Základní jmění
Další změnou by mělo být snížení podmínky podílu na základním jmění pro uplatnění osvobození dividend od daně z příjmů na deset procent. Tato úprava by platila již pro rok 2006 a přispěla by ke zvýšení atraktivity České republiky pro investory.
Zdroj: Návrh ČSSD na snížení daně z příjmů, TZ MFČR