První rok v Unii. Jak se nám žije?

10.05.2005 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Česká republika slaví první rok členství v Evropské unii. Čím více se začíná diskutovat o Euroústavě, tím méně se mluví o ekonomických kladech a záporech, které členství přineslo. Poohlédněme se za nimi alespoň my.

Pro hospodářský růst je charakteristická jeho meziroční akcelerace o 0,3 % a změna jeho struktury od spotřeby směrem k investicím. Projevil se též pozitivní příspěvek  zahraničního obchodu. Významné je zrychlení investic z 4,8 % na 9,1 % v roce 2004 a zlepšení zahraničního obchodu především díky lepší obchodní bilanci. Ta meziročně vzrostla o 47,2 mld.Kč. "Pro rok 2005 lze očekávat růst obdobně okolo 4,0 %, a to i přes méně optimistický výhled růstu v zemích EU-15," píše se v prohlášní Ministerstva financí.

Mírné zrychlení inflace na 2,8 % bylo do značné míry dáno administrativními vlivy. Z 2,8 % inflace přispěly tyto vlivy 1,7 procenty.  Rostoucí ceny ropy se v CPI indexu významněji neprosadily, resp. jejich vliv byl více než převážen snižujícími se cenami potravin a zpevněním směnného kurzu koruny. Podle Ministerstva financí by pro rok 2005 průměrná míra inflace měla opět zpomalit na hodnoty okolo 1,8 %.

Trh práce reaguje se zpožděním na růst ekonomiky. Výsledkem byla míra nezaměstnanosti ještě v průměru meziročně o tři desetiny vyšší oproti předchozímu roku, i když od dubna 2004 se začala pomalu snižovat. Přetrvávají problémy se strukturální složkou (růst dlouhodobě nezaměstnaných, vysoké regionální diference). Na druhé straně od čtvrtého.kvartálu 2004 se začala meziročně zvyšovat celková zaměstnanost. Nezaměstnanost v ČR je pod průměrem nezaměstnanosti v EU.

Ukazatel 2001 2002 2003 2004
Hrubý domácí produkt mld. Kč v b.c. 2315,3 2414,7 2550,8 2751,1
Hrubý domácí produkt růst v % 2,6 1,5 3,7 4,0
Průmyslová produkce růst v % 6,5 4,8 5,8 9,9
Stavební výroba růst v % 9,6 2,5 8,9 9,7
Průměrná míra inflace v % 4,7 1,8 0,1 2,8
Nezaměstnanost (VŠPS) v % 8,1 7,3 7,8 8,3

V platební bilanci se pozitivně projevilo odbourání administrativních barier, hlavně celních procedur, což ovlivnilo hlavně dynamizaci exportu – z tempa 109,3 % v roce 2003 na 125,0 % v roce 2004, u importu z tempa 108,7 % na 120,5 %. Výsledkem byl deficit obchodní bilance -22,3 mld.Kč, což je výsledek lepší o 47,5 miliard. Vliv kurzu (zpevnění proti americkému dolaru o 16 %) zlepšil obchodní bilanci o cca 11 mld. Kč. Příliv zahraničních investic se zvýšil z 53,5 mld. na 100,7 mld. Finanční účet tak dosáhl přebytku 6,6 % HDP proti deficitu běžného účtu –5,2 % HDP.

Daň z přidané hodnoty
Přesto, že byl nový zákon o DPH při svém vzniku předmětem ostré kritiky ze strany veřejnosti a podnikatelské sféry a provázely ho hrozby, které hovořily o zhroucení systému DPH, nakonec se nic z toho nesplnilo. "České subjekty se s novým zákonem vyrovnaly, čemuž se Ministerstvo financí od počátku snažilo napomáhat zveřejňováním informací na webových stránkách a zavedením telefonických informačních linek. Po roce lze konstatovat, že výběr DPH probíhá bez závažnějších problémů," hrdě hlásí ministerstvo.

V době, kdy byl zákon připravován nemohla mít ani státní správa, ani plátci daně žádné praktické zkušenosti s uplatňováním nových pravidel a bylo pochopitelné, že praxe ukázala, že je třeba provést některá upřesnění zákona. Proto byla v průběhu minulého roku připravena novela, jejímž cílem bylo zpřesnění některých ustanovení tak, aby lépe odpovídala ustanovením předpisů platných v členských zemích EU nebo odpovídala potřebám konkrétní praxe a dále aby se odstranila v některých případech nejednoznačnost formulací obsažených v zákoně.

Pozice ČR vůči rozpočtu EU
Česká republika se během prvního roku členství v Evropské unii stala čistým příjemcem z jejího rozpočtu – její čistá pozice byla cca 6,8 mld. Kč. Od 1. května 2004 do konce dubna ČR vyčerpala z rozpočtu EU 35,9 mld Kč a zaplatila na odvodech vlastních zdrojů 29,1 mld Kč. Pokud by se započítávaly příjmy za celý rok 2004, tedy i za leden až duben 2004, kdy ČR čerpala jen předvstupní nástroje, zlepšila by se její čistá pozice ještě o necelou 1 mld Kč.

Reálná čistá pozice vůči rozpočtu EU byla pravděpodobně ještě lepší, protože příjemci v ČR se mohli zapojit i do tzv. komunitárních programů. Ty jsou buď hrazeny prostřednictvím národních agentur nebo nejsou implementovány centrálně - prostředky jsou tedy z rozpočtu EU placeny přímo konečným příjemcům. Ministerstvo financí tak má zatím údaje jen o části programů zejména v oblasti vzdělávání a mládeže za rok 2004. Nemá však přehled o tom, v jaké celkové výši tyto prostředky do ČR připlynuly.

Závěrem lze shrnout, že první rok (365 dní) členství v EU byl pro Českou republiku příznivý. Inflace se držela pod kontrolou, ekonomický růst se dále urychlil, přímé zahraniční investice se meziročně také zvýšily a významným způsobem také rostl export našich výrobků do zemí EU, což se pozitivně projevuje i v prvních třech měsících roku letošního. Největším "strašákem" tak zůstává nezaměstnanost. Tu se nedaří zvládnout, lidí bez práce je extrémě mnoho. Poslední zprávy Českého statistického úřadu jsou ale příznivé, nezaměstnanost klesla. Obecná míra nezaměstnanosti dosáhla v prvním čtvrtletí 2005 podle výsledků výběrového šetření 8,4 % a proti 1. čtvrtletí 2004 se snížila o 0,3 bodu.

Autor článku

Pavel Nesejt  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU