Propouštění na železnici se nelíbí ani některým starostům. Například v turisticky hojně navštěvovaných obcích Kořenov a Josefův Důl v Jizerských horách na Jablonecku totiž dráhy už od Nového roku omezily provoz na tamních nádražích.
Podle odborníků bude mít propuštění na dráze na nezaměstnanost v jednotlivých krajích různý vliv. Zatímco ve většině regionů ovlivní nezaměstnanost jen nepatrně, někde očekávají problémy. Například v jednom z největších železničních uzlů v České Třebové by se bez práce mohlo ocitnout 300 osob. Míra nezaměstnanosti v tomto regionu by tak stoupla o tři procentní body na 12,7 procenta, řekl zástupce ředitelky Úřadu práce v Pardubicích Petr Klimpl.
České dráhy ale podle vedení propouštějí postupně a ztráta zaměstnání by neměla způsobit velké sociální otřesy. Ve většině jde o odchod v rámci doprovodného sociálního programu, který mohou využít lidé pět let před důchodem. Dostanou tak příplatek v řádu desetitisíců korun.
"Rozhodně to nebude znamenat nějaké sociální otřesy, o doprovodný sociální program si lidé žádají často sami," řekl vrchní přednosta uzlové železniční stanice Kladno Jaromír Lehner.
"Pokud propouštíme, tak hlavně lidi, kteří mohou využít doprovodný sociální program schválený vládou," potvrdil karlovarský vrchní přednosta Petr Baroch. "Přihlížíme i ke kvalifikaci a možnému dalšímu uplatnění u Českých drah," dodal.
Odboráři však tvrdí, že podnik propouští nad rámec doprovodného sociálního programu, a hrozí časově neomezenou stávkou. Podle vedení železničních stanic snižují ČD stavy zejména kvůli zavádění nových technologií, jež zefektivní provoz.
Situaci komplikuje i to, že firma nemá s odbory uzavřenou kolektivní smlouvu. Pokud by se ji v dohledné době nepodařilo uzavřít, mohl by se počet lidí, které dráhy nebudou potřebovat, zvýšit asi o 2000 až 2500 osob. Koncem minulého roku ČD zaměstnávaly asi 70.000 lidí.