Náměstka doporučil za svého nástupce odstupující ředitel Kousal. Bazala již dříve označil za svůj nejbližší úkol uzavření kolektivní smlouvy. Tomu zatím bránil požadavek strojvůdců na příplatek, který odmítalo vedení ČD i ostatní odbory. Nyní ale zprostředkovatelka, která se pokouší hledat řešení sporu, předložila kompromisní návrh. Souhlasí s ním vedení firmy, všechny odbory a na stanovisko strojvůdců se čeká. Mělo být známé nejpozději začátkem příštího týdne.
Další Bazalovou prioritou má být dohoda s regiony o osobní dopravě. S Ústeckým krajem, který byl jedním z posledních regionů, jež zatím odmítaly podepsat dohodu o úhradě ztráty z osobní dopravy, se vedení ČD dohodlo minulý týden. Nyní zbývá již jen dohoda s Královéhradeckým krajem.
Ministr dopravy Milan Šimonovský odchod Kousala odůvodnil potřebou změny obchodní politiky. Ta je podle ministra hlavní slabinou Českých drah. Po liberalizaci železniční dopravy za dva roky budou dráhy vystaveny silné konkurenci z EU, a tak nyní musejí získat co nejvíce klientů a zakázek. Drahám ale zisková nákladní doprava v posledních letech trvale klesá a přesouvá se na silnici.
Změna ve vrcholném vedení ČD podle dřívějšího vyjádření předsedy Odborového sdružení železničářů Jaromíra Duška nic nezměnila na záměru jednat tento týden o vyhlášení stávky kvůli nadměrnému propouštění. Dráhy chtějí letos propustit kolem 6000 zaměstnanců, ale pokud se nepodaří v krátké době uzavřít kolektivní smlouvu, mohl by se počet propouštěných zvýšit o 2000 až 2500 lidí. Celkem mají dráhy asi 70.000 zaměstnanců.
Dušek také volá po vyvození osobní zodpovědnosti z pozdního uzavření dohod s kraji. Kvůli tomu chtěl dnes dozorčí radě navrhnout odvolání náměstka pro obchod a provoz Jiřího Kloutvora. Ten však z představenstva dnes sám odstoupil. Na jeho místo dozorčí rada zvolila Jiřího Koláře, který byl dosud ředitelem řízení provozu.